Bleke praktbotiaer

Har 3 praktbotia og 2 av dem er blitt så bleke i svart fargen. Kan det være noe galt med de, eller er dette vanlig? En av disse to har også fått større mage.

Har nettopp hatt hvite prikker, og har tatt varmekuren. Det er to døgn siden temperaturen ble skrudd ned igjen. Og det var under denne kuren at de ble så blek i fargen.

Alle vannverdiene er normale.
Hvor store er fiskene? Det er ikke uvanlig at denne fargen blir blekere med tiden.
Feil\ mangler i kostholdet kan også bidra til svekkede farger.

Men som du selv sier; de var bleike mens du kjørte en behandling som er belastende for fiskene, og det er jo ikke helt rart at de da ikke viser sine mest praktfulle farger
De er ca 4-5 cm. De spiser nå en blanding av flak for, granulat og algetabletter. Burde de hatt noe annet også, eller er dette godt nok?
De er med andre ord små ennå.

Kostholdet høres meget kjedelig ut, og trolig ikke fullverdig.
Jeg gir mine mye røde mygglarver, og rekepellets\ rekemix. Dette er med på å gi sterkest mulig farge (og desverre litt ekstra pondus.... )
For varmt?
Den ene praktbotian min på 17-18cm er litt bleik til vanlig. Men når jeg skifter vann slik at tempraturen synker fra 26 grader ned til 22 eller lavere så blir den like flott i fargene som den lille praktbotiaen på 13-14 cm. I fiskebasen står det 25-30 grader på de.
Kan det være at den trives i kaldere vann? I karet jeg fikk den med var varmekolben kaputt så tipper at tempen ikke var mer en 20-22 grader før jeg fikk han. Har jo hatt den en stund så den burde vel bli vant med 26 grader nå?
Forøvrig så leste jeg i en fange fisk tråd at Praktbotian ble sløv og treig når tempen sank. Aldri sett så vill fisk som mine praktbotiar når tempen ble 18 grader etter vannbytte en gang..
PG
Har jo hatt den en stund så den burde vel bli vant med 26 grader nå? Forøvrig så leste jeg i en fange fisk tråd at Praktbotian ble sløv og treig når tempen sank. Aldri sett så vill fisk som mine praktbotiar når tempen ble 18 grader etter vannbytte en gang..


Man kan vennes til alt, men det er ikke nødvendigvis det beste for fisken.
Har selv gjort samme "tabben" med vannbytte og da la alle botiaene seg rett ned på bunn og ble der til tempen steg. Ved et annet tilfelle skjedde det samme med brått tempfall (i et annet kar) og der hadde jeg en l239 som ble spinnvill og t.o.m hoppet over vannflaten når vannet ble 18 grader. Men det er neppe en reaksjon som kommer av glede.... snarere tvert i mot.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap