Har pakistanbotia pigger?

Har lest ett par plasser her på forumet at folk sier at disse har pigger, er det virkelig tilfellet?
De er veldig nyskjerrige skapninger, i forrige uke fikk jeg meg en karamell hos den ene, svømte opp langs armen min og ga meg ett skikkelig bitt, smellet fra kjeven hørtes godt i stua. Etter denne episoden så blir de elegant kostet bort hvis de nærmer seg når jeg roter i karret med noe.

Men det er denne piggen jeg lurer på, har aldri sett denne selv.
Mener at alle botia har en liten pigg under øyet. Tror det kun er ved fangst at det er vanlig å få nærmere bekjentskap med denne.
Jepp, jeg har også hørt at de har en pigg under øyet, men at akvaristen sjelden får stifte bekjentskap med denne. Leste også at når man får dem med seg fra butikken burde man bruke dobbel pose.
Jeg må si dette er en av de morsomste fiskene jeg har i karet. En liten luring til gangs. Det er sant det med piggen under øyet ja. Jeg hadde skifta ut fra grus til sand i akvariet og var ferdig med å ha oppi fisken igjen. La på plass en stor stein og fikk plutselig se pakistanbotian halveis under steinen gråhvit og livløs. Trodde jeg hadde klemt den ihjæl vettu. Ble litt stressa og skulle ta tak i fisken og løfte den opp og der hiver den seg rundt og tar det svalestupet opp og ut av akvariet og lander på teppet på golvet. Æ skvatt så æ pessa i buksa.....den va itj dø.....Fikk tatt håven og fikk den etter noen febrilske rundkast over i akvariet igjen. Pakistanbotian kan faktisk legge seg ned og late som den er død. har fått mange spørsmål fra folk som ser denne karen ligge på siden i akvariet gråhvit og livløs om den ikke er død. Så dette er en artig skrue så lenge du vet hvor du har den henn....
hmm, liker ikke slike pigger

Foreløpig er de ikke så store, men første stikk så er det ut av karret. Selv om det er de fiskene jeg er mest fornøyd med. Aldri noe tull, driver å surrer rundt i sin egen verden. Virker så det er robuste fisker, hadde hvitprikk i desember på noen andre fisker, botiaene fikk det ikke mot alle odds.

Er det noen som vet hvordan de lager den kneppelyden, kommer det fra kjevene?
Ronny Olsen
hmm, liker ikke slike pigger ;) Foreløpig er de ikke så store, men første stikk så er det ut av karret. Selv om det er de fiskene jeg er mest fornøyd med. Aldri noe tull, driver å surrer rundt i sin egen verden. Virker så det er robuste fisker, hadde hvitprikk i desember på noen andre fisker, botiaene fikk det ikke mot alle odds. Er det noen som vet hvordan de lager den kneppelyden, kommer det fra kjevene?
Det kommer fra kjevene, hvis du ser de vrenger hva skal jeg si "leppene" opp så ser du de har en helt hvit kjeve. Denne er hard for du hører det når den spiser noe som er hardt f.eks mallepiller som du henger på glasset da ser og hører du det godt. De er vel gode å ha når de skal knuse små snegler....
Har studert fiskene i dag, ser de tydeligst på de største fiskene. 2 gjennomsiktige pigger på snyteskaftet, har hele tiden trodd det var "neseborene"

Skummelt... svømmende veps
Tilfeldig bekjentskap
© B.Johansen
Reklame for plussmedlemskap