Hvorfor oppfører mine prakt botiaer seg så forskjellig?

Jeg fikk 2 prakt botiaer av min kjære for 5 dager siden.. De har hele tiden ligget og sovet, og jeg har ikke sett mye til dem. Tenkte de kanskje var redde eller noe, så jeg fikk 3 til av min kjære.

Disse tre er kjøpt i en annen dyrebutikk, og er ca en cm kortere enn de 2 første. Disse tre oppfører seg helt anderledes, svømmer rundt, spiser snegler. pg er ikke så sky.. Men de 2 gamle er fremdeles like "kjedelige".. De har også mye blassere farger. De tre nye er fine og klare i fargene, og kommer også frem når jeg forer.

Er mine to gamle pb syke? hvorfor misstrives de sånn? Den ene av dem syns jeg også virker slappere, og har ikke sett den på noen dager.. Burde jeg lete i akvarie etter den tilfelle den er død? Eller skal jeg vente å se en stund?

Jeg har også røtter og mange gjemmesteder i akvarie mitt. Det er der jeg har sett de to gamle.. De nye er også der, men de vokner når jeg slår på lyset, eller av bevegelse og slikt. De gamle bare ligger der hele tiden..
Høres veldig kjent ut.. men trur grunnen kan være mange... tydeligvis så trives de ikke.. men det kan komme seg.. eller så kan de og /også være underernæret...og slappe eller syke.....Eller rett og slet sky... Jeg har tre i mitt kar.. (som er solgt nå) og de ser jeg nesten aldri... iallefall ikke når lyset er på...
Hei Helle.

Jeg er ingen ekspert og kan nok ikke svare deg direkte på dine undringer her. Men jeg kan dele mine egne erfaringer med arten Praktbotia.

Bra at dere skaffet dere fler enn to stk. Praktbotian liker seg best når de lever i en gruppe. De er meget aktive og de har behov for godt med plass til å boltre seg på. De liker også å kunne gjemme seg bort så det er flott at du har flere gjemmeplasser for dem. Mine foretrekker "huler" innimellom alle røttene jeg har i akvariet mitt.
Jeg har åtte stk i en 720 liter. De bodde tidligere i 222 literen, og utviste samme oppførsel der som de gjør i dag i sin noe større bolig.
De ble kjøpt inn over tre omganger og er ikke like gamle alle sammen. Jeg mistet to individer kort tid etter transporten hjem. Kanskje er de sårbare under transport?
Alle mine er meget aktive, både natt og dag. De yngste mest aktive. De er absolutt overalt i akvariet. De er fredelige - men krangler noe ved foringstid.
De har lurt meg noen ganger. De kan rett og slett spille død! Ligge helt i ro, gjerne på siden. Men når jeg kom med hoven og skulle fiske opp den døde fisken - ja da våknet den.

For meg høres det ikke ut som om dine to førsteinnkjøpte ikke har det så bra. Jeg kjenenr ikke igjen deres oppførsel utfra mine erfaringer. Nå som det har gått fem dager siden de flyttet inn hos deg, burde de ha kviknet til selv om transporten og det nye miljøet skremte dem kraftig.
At fargene er blassere kan tyde på at de er i dårlig form. Men. Min erfaring er at de blir litt blassere i fargene når de vokser til/blir større.

Om du burde lete etter den som er borte? Ja du burde absolutt se om du kan finne den - men uten å ommøbelere karet ditt og dermed forstyrre de andre fiskene.
Når dine andre fisker er kvikke og friske, er det jo disse to individene det er noe galt med. Kanskje var de syke og/eller fra et svakt kull.
Hvordan er det med vannverdiene dine?
Hvort stort er akvariet?
Hva gir du dem av mat?
Hva slags andre innbyggere har du ilag med dem?

Jeg elsker mine Praktbotiar. De er livlige og fargerike. Jeg begynte kjøpe dem for å bli kvitt pestsnegler. Og endte opp med disse som "hovedfisk" i mitt akvarie.
Jeg håper det ordner seg for deg. Om ikke, gled deg over de tre du har som virker fornøyde. Anntagelig har du fått kjøpt to individer som ikke er så spreke dessverre.

Jeg har bare 120 liter foreløpig. Har planer om å få større akvarie etterhvert som fiskene vokser til


Foreløpig har jeg 10 sebrafisk, 5 ancistrus, og 5 praktbotia. Har også en black ghost, den er foreløpig veldig liten, så går bra sålangt, og den trives ser det ut til. Har fast sted under ene roten.



Alle de andre fiskene mine er veldig aktive, og ser ut til å trives, derfor er det så trist med de 2 botiane som ikke ser ut til å ha det så bra.

Jeg forer med vanlig flakfor til sebrafisken, og har synketabletter til sugemallene og dette spiser også praktbotiane og black ghosten. De heter nutron tablets green. BG får også kjøtt innimellom. Jeg fikk også anbefalt rekepellets til praktbotiane, men har ikke fått kjøpt det enda. Noe annet som er bra til praktbotiane?


Da skal jeg prøve å lete litt etter de to "gamle" praktbotiane. Forje gang jeg lette lå de under en rot i en slags hule, men etter jeg fant dem der har de sluttet å bruke det stedet. Så redd om jeg roter for mye oppi der, så slutter de å bruke gjemmestedene.


Har ikke opplevd noe hakking og jaging eller slossing hos noen av mine fisker enda heller. Selv ikke under foring. Og syns ikke de andre fiskene virker noe stresset heller. De små praktbotiane er veldig nyskjerrige av seg, og virker ikke redde eller slike ting. Har til nå ikke sett de store praktbotiane spise en eneste gang. De små kommer frem hver gang jeg mater, og spiser også snegler og andre ting fra planter og røtter.


Jeg har ikke sjekket vannverdiene selv, men tok med vannprøve til butikken og de sa at alt var ok. Har sjekket vannverdiene flere ganger, men kan kanskje ta med enda en prøve?

Akvarie ser også rent og pent ut, uten alger og slike ting.
Hei igjen Helle.

Jeg synes du skal lete i tilfelle de er døde - da bør du fjerne dem. Men så skånsomt som mulig for ikke å forstyrre fiskene dine.

Å få vannverdiene sjekket hos din lokale zoo er jo helt greit. Da blir nok resultatet riktig også. Om akvariet er ganske nyoppsatt, da bør du sjekke ofte i 2 - 3 måneder. Etter dette er bakteriekulturen stabilisert. Og ikke minst. Du lærer etterhvert å kjenne igjen tegn på at fiskene plages med noe.

Når det gjelder fiskesammensettningen din, synes jeg du skal søke på fiskene du har i Fiskebasen her på forumet. Kanskje har din lokale zoo sagt det er helt greit med fiskevalget ditt. Dessverre kan man ikke alltid stole på kunnskapen hos alle de som arbeider i en slik butikk. Du skal spesiellt lese det du kan finne om Black Ghost!
Da jeg var helt nybegynner for snart tre år siden startet jeg opp med et akvariet på 43 liter. Og jeg stolte på den lokale lille zoo butikken. Det førte til både feil type fisker, gal sammensettning av fisk og alt for mye fisk. Ganske normale "starteproblemer" har jeg forstått i ettertid.

Å ha Praktbotiane i et kar på 120 liter går fint så lenge de er små. Men dette er fisk som kan bli store og som trenger godt med plass. Så du bør begynne planlegge et større akvariet allerede nå.

Mine Praktbotiaer elsker malletabelettene. De tar også flakforet andre fisker får. De elsker agurk. Og jeg gir dem også litt røde mygglarver, daphnier og artmia. Ikke alt på en gang. Men litt variasjon.

Det er flott at de andre fiskene dine ser ut til å trives. At de andre praktbotiane er aktive, glad i mat og nysskjerrige - det høres akkurat ut som det skal være. Dette styrker jo mistankene om at de to praktbotianene du er bekymret for, var svake og utilpass allerede da du fikk dem.

Ellers så kan jeg bare råde deg til å søke mest mulig kunnskap om akvariehold og om fiskene du har. Både via litteratur, zoobutikken din, andre akvarister, her på akvaforum og andre nettsteder. Stol aldri 100 % på det ukjente forteller deg. Søk kunnskap flere plasser. Finn den plassen du har tillit til. Sammenlign fakta du finner - du vil finne ulike råd og meninger.
Selv fant jeg den plassen jeg følte jeg kunne stole mest på, her i forumet. Og etterhvert bygget jeg opp noe mer selvtillitt utfra egne erfaringer også.

Igjen. Jeg elsker mine Praktbotiar. Og jeg håpe du også vil få glede av dine.
Takk for svar Da skal jeg igjen sjekke vannverdier, og lete etter død fisk.


Har merket at dyrebutikker noen ganger bare er ute etter å selge ja. Kjæresten min ville ha en litt stilig fisk, som man bare trengte en av, og han ble anbefalt Black Ghost. De sa at de gikk fint i 120 liter, og at de spiste vanlig flakfor, og at det var en grei nybegynnerfisk. Han kjøpte de samtidig som de tre minste PB.

Da jeg fikk den når han kom hjem søkte vi etter den her, og da så vi at den trengte 720 liter, og at den helst skulle få litt kjøtt innimellom, og at den kunne være litt vaskelig. Dro tilbake til dyrebutikken og laget avtale om at de skulle kjøpe den tilbake når den ble for stor Foreløpig trives den i alle fall, ser sånn ut hvertfall. Den spiser masse, og har mange gjemmesteder under røtter, og har også en liten hule som den bruker masse. Den er nå 5 cm lang ca.


Vannet mitt er 25 grader varmt, det passer for alle fiskene utenom sebrafisken som skal ha maks 24. Har sett at sebrafisken skal ha temperatur opp til 24 grader, men de i dyrebutikken sa at en grad for disse fiskene ikke spilte noen rolle.. Stemmer ikke det heller?


Akvarie er nyoppstartet, men har ventet lenge før jeg tok fisk oppi. Har hatt planter oppi fra første stund, og de ser ut til å trives. Ventet i en mnd, så tok jeg sugemallene, etter enda en uke tok jeg sebrafisken, neste uke praktbotiane og blackghost.
Jeg kan jo også nevne at 2 av mine ancistrus som jeg kjøpte i første dyrebutikk (samme som de største praktbotiane noen uker etterpå), den første tiden var ganske slappe og veldig sky, men de har kommet seg nå. De tre andre ancistrusene som jeg kjøpte i en annen dyrebutikk har alltid vært over alt. De første ancistrusene brukte 3-4 dager på å bli "normale"..
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap