Praktbotia som ikke trives?

Har kjøpt fem stk. praktbotiar i dag, i starten sjekket de ut akvariet sånn litt etterhvert, jeg slo av lyset etter en tid for å ikke stresse dem for mye... Slår det på igjen da jeg kommer hjem og da fant jeg ingen... De har gravd seg under filterboksen og gjemmer seg. Hjelp? er det noe galt? Eller er de slik? Trodde de var overalt i akvariet jeg... Har de blitt overfalt og er utrolig redde for noen andre fisk? Går fire små scalarer, guppy og regnbuefisk der... pluss perlegurami... praktbotiaene er ganske små, 3-5 cm.
Helt normal Botia oppførsel
De er primært bunnlevende og trenger seg ofte sammen. Ser at de du har kjøpt er veldig små. Sørg for å fore dem godt opp. De er ikke så enkle å holde når de er så små.
tror ikkje du skal være redd dei er flinke til å gjemme seg. mine er også plutselig vekk men gi dei litt tid, etter litt så er dei over alt. prøv å hiv oppi en algetabelett da blir det fest der oppi. det er det i alle fall her hos meg.
I butikken så var de overalt i akvariet? kjipt når de aldri er framme;/ uff, men foring og sånn, hvordan gjør jeg det? eller kommer de fram når det er mat, må ikke noe spesielt liksom siden de har trengt seg i et hjørne under filterboksen?
så ikke den, før jeg skrev...:/ xD
Jo flere gjemmesteder du har, i form av huler o.l jo mere vil du se dem. Har med trygghetsfølelse å gjøre. Ikke vær redd for at PB ikke får i seg mat. De er RÅ i matfatet. Følg heller med på om de andre innbyggerne (spesiellt scalarene dine) får i seg nok. Alge-wafers er yndlingsforet. Da vil du høre den kjente klikke-lyden så det holder De trenger også variert mat. F.eks. Artemia, Mygglarver, pellets etc.

EDIT: unngå all dekor i karet som har skarpe kanter. F.eks lavastein. Dette kan skade disse sjell-løse fiskene ganske kraftig.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap