Noen spørsmål om praktbotia

Jeg har 2 stk som ser ut til å trives godt i akvariumet. Er usikker på hvilket kjønn de er, klarer ikke å se det.
Men den ene er veldig slem med den andre som er litt mindre. Også er den veldig tykk rundt magen, lurer på om den kan være gravid?
Og da lurer jeg på hvordan det blir når hun er gravid? Noe spesielt jeg må gjøre?

Også lurer jeg på hvor ofte man skal gi dem mat om dagen? Virker som de spiser et eller annet nedi grusen.

Jeg vurderer å kjøpe 2 stk til, sånn at de blir flere.
Ja, jeg vet jeg har et lite akvarium, men hatt Praktbotia før og de trivdes godt å levde lenge i akvariumet

Takker for svar
Hei! Jeg kan ikke så veldig mye om det men jeg har fem stykker i mitt akvarie. Det er viktig at du har en gruppe på 5-6 stk, gjerne flere enn det.. Kanskje derfor de ikke trives så veldig godt?

Jeg har hørt de skal ha en del gjemmesteder som andre smerlinger og du kan lese litt om forskjellene på gutt og jente i fiskedatabasen. jeg mater mine fisker en gang om dagen da jeg kommer hjem og en gang til før lyset slukkes. Det er vanlig at pb (praktbotia) graver i sand, de leter etter mat. De elsker snegler, og jeg prøver å gi dem noen pest snegler nå og da. Men jeg tror ikke dette er 100% nødvendig. Men jeg syns du burde ha fler enn to stk, de trives i flokk. Jeg har aldri hatt gravide pb, så det vet jeg ikke noe om.

Flotte fisker og spennende å holde samtidig som de er veldig pene å se på Lykke til!
Så vidt jeg vet har ikke praktbotia blitt drettet i akvarium før. Vel, det var vel en fyr i Russland eller noe som greide det, men da med kunstig innsprøytning av horomoner. Altså ikke noe oss vanlige akvarister holder på med

Å få egglenging og påfølgende yngel på praktbotia for oss alminnelige akvarister er vel svært usannsynlig. (bare for å pirke. Eggleggende fisk blir ikke gravide, de blir rognstinne - siden eggene er ubefruktet. Levendefødere kan kalles gravide )

Ser at du har de i en 54 liter. Du vet jo allerede at dette er for lite - de trenger jo egentlig et akvarium som er minst 5 ganger så stort som ditt. Som Vincent sier kan aggresjonen være fordi de er for få. Men i et så lite kar vil jeg fraråde å kjøpe fler.

Du burde heller enten la litersyken rive deg med - og kjøpe et så stort akvarium de trenger, eller se om du kan få solgt de/gitt de bort til et godt hjem med stort nok kar Min mening, da.
Takk for svar

Jeg er klar over at akvariumet er for lite. Grunnen til at jeg ikke har større er pga penger. Har ikke råd til så stort akvarium enda, men til høsten får jeg råd.
Jeg blir å kjøpe 2 stk til sånn at de ikke er så slem med hverandre. Tror de skal klare seg fint i ca 2 mnd i mitt lille akvarium

LilleMara
Ja, jeg vet jeg har et lite akvarium, men hatt Praktbotia før og de trivdes godt å levde lenge i akvariumet :)


Hva legger du i dette?
Praktbotia som trives og har gode forhold kan bli opp imot 40-50 år. Dette er ikke det vanligste, men 15-25 år er helt normalt. Men det betinger bl.a at de ikke går i for små kar. Bra at du skal kjøpe et større snart. Husk at PB vokser ganske så fort i starten
De levde i over 1 år før jeg måtte selge dem pga flytting. Så jeg tror at de hadde det fint i mitt akvarium selv om akvariumet er lite. Men jeg hadde bare 2 stk da.

Joda, tenkte over at et stort akvarium er viktig. Men må nok vente til høsten, men tror de klarer å vente
Også lurer jeg på om Scalere og Praktbotia går ilag? Vurderer å skaffe med scalere til høsten
PB skal ha mye strøm mens Scalare skal ha lite. Pluss at PB antagelig kommer til å stresse scalaren.
Hm, det var dumt, har alltid ønsket meg scalere
Forøvrig bør/skal både scalare og praktbotia ha minst 250 liters kar, så jeg håper du har flere og større kar en det som står på profilen din på 54 liter. Eventuelt har tenkt å skaffe deg det ?

edit: det stod det jo om tidligere i tråden også.. leste bare siste postene jeg..
Det er mange botia som oppretter en hakkeorden, dvs den med høyest ranger hakker på de under seg. Ved å skaffe 3 eller flere slipper du at det kun er 1 fisk som konstant blir hakket på.
Okei. Da blir jeg å kjøpe 2 til sånn at den miste slipper å ha det så fælt, ikke får den lov å spise av den store eller noe sånt.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap