Store fargeforskjeller på praktbotia?

Jeg har 6 praktbotiaer. Jeg hadde to, mista en og kjøpte 5 til da jeg fant ut at de blir ensomme. Har registrert at den jeg har hatt en stund er ganske grå i fargen. Fin og oransje og stor og litt fet :P men de andre jeg kjøpte er skikkelig svarte. Er det noen grunn til at den ene er veldig grå? Vet de kan bli litt blasse under frakt men alle andre har fått fargen tilbake bare ikke den. Den har vært grå ganske lenge...
Inaktiv bruker
ok, så den ene er fin oransje, men grå svartfarge?
selv pleier min å skifte farge, men kun når han er irritert, eller sloss litt med de underordnende praktbotiaene... spriker den mere med finnene enn de andre? er den sggressiv? hvor gammel er han?
Den som er grå har vært alene en stund da jeg ikke visste at de burde være fler sammen (er litt nybegynner ennå) Den er ikke gammel i det hele tatt, rundt et år vil jeg si. Om så mye.

Jeg kjøpte den liten for kanskje 4-5 mnd siden. så kjøpte jeg 5 nye for et par dager siden som den er veldig selskapelig med. Ingen slossing eller irritasjon som jeg kan se. men den har vært grå lenge...

den var svart når jeg kjøpte den men den mistet fort svartfargen, selvom den er vokst og ser sunn ut. Den er livlig men har som sagt kjeda seg en del. noe vi har sett ved at den har gått ut over plantene.

Den som er grå er den største av PB så det burde ikke være noe rangslossing som gjør det. Men har som sagt ikke sett noen aggressiv atferd
Mener å ha lest at den som er mest grå, er den som er sjefen i flokken. Når de slåss om rangen, så er det den som holder gråfargen lengst som er vinneren.

Correct me if I'm wrong
Inaktiv bruker
siden den grå hos meg er sjefen, betyr det nok at din, som er størst og grå, er sjefen så den er nok helt frisk
Dette er helt normalt. Alfabotiaen er ofte gråere enn de andre. Ta en titt på denne siden. Der står alt du trenger å vite om Botia (og litt til...)
så det er vanlig at sjefen er gråere? hmm... det var noe nytt, men suger med meg all kunnskap. trodde det var vanlig at sjefen var større og flottere enn de andre jeg
Inaktiv bruker
jeg syntes den gyllengråfargen på alfabotiaen er flott jeg å den svømmer skikkelig stivt om noen prøver å ta over
veldig interessant artikkel/side. fant endel nyttig der Men har et spørsmål til i forbindelse med prakbotiaen. den ene jeg i butikken var veldig tynn og dårlig så jeg fikk den gratis, er det noe måte jeg kan få den til å komme seg på, eller bør jeg bare la den være i fred å la naturen gå sin gang enten om det går bra eller dårlig. har ikke sett han i dag heller....
Inaktiv bruker
hvis du har et kar til overs, så burde du ha den der, å fore den godt... jeg kjøpte flere pber for litt siden, den ene var mager, den blei borte, å kom tilbake 7 dager etterpå, klarte ikke røre seg, jeg handlet raskt, å avlivet den, selv om jeg hadde et ekstra kar
Det er alltid risikabelt å kjøpe tynne individer. 1 av 3 PB har en parasitt som gir noe som kalles "skinny disease". De fleste klarer seg bra men hos noen bryter den ut, og da betyr det trøbbel. De medisinene som kverker denne parasitten er ikke tilgjengelig i Norge. (Levamisole og Flubenol). Jeg har 1 selv akkuratt nå som jeg har behandlet med Flubenol.vet kjøpt i Sverige. Dette er imidlertid foreløpig et eksperiment da denne utgaven av Flubenol er annerledes enn den klassiske flubenol15. Jeg synes jeg ser tegn til bedring, men alt for tidlig å si noe enda. På den annen side er det ikke uvanlig at Botia gjemmer seg bort mye, så det kan også være at alt er i sin skjønneste orden. Bare følg med på den. Hvis den spiser likt som de andre og de andre legger på seg, mens den forblir like tynn er det høyst sannsynlig Skinny Disease. Denne sykdommen bruker som regel en god stund på å bryte ut, så det er ikke noe du ser sånn umiddelbart over natten. Den gjør også ofte at fisken blir distinkt mørkere enn de andre.

Litt langt svar kanskje, men forhåpentlig litt hjelp. Hvis du også søker på uttrykket "skinny disease" på loaches.com vil du få mengder av tråder som omhandler dette og diverse løsningsforslag.
hvor stort kar trenger den? jeg har ikke akkurat et til overs men holder det med å kjøpe et sånt ferdigkar hos dyrebutikken, og hva trenger den som et minimum?
ok. jeg vet jo ikke hvor lang tid det har tatt for jeg kjøpte den for to dager siden. eller jeg kjøpte 4 stk og fikk den gratis ettersom de hadde 5 igjen og ikke ville la den være alene igjen. Den er ikke noe mørkere i fargen den er fin og oransje og svart, bare vanvittig tynn og ser nesten ut som om den er døden nær til tider. ligger litt på siden og sånn men det er visst vanlig med PB. har fått tips om å ta den i eget kar men hvor mange liter trenger en PB på kanskej 3 cm?
I og med at det er et midlertidig karantenekar trenger den ikke så store plassen. (50-100 l.) Men husk å gi den gjemmesteder i form av hule,røtter etc! Men hvis den er så tynn som du sier, er det kun medisinering som hjelper hvis det er Skinny Disease. Da kan du fòre den til dommedag, og den vil allikevel bli tynnere. En veterinær jeg snakket med anbefalte Vermox. Dette er en reseptfri markkur for hund/katt. Problemet er at virkestoffet ikke taes så lett opp gjennom vannet, og er ment å gis via foret, noe som kan være vanskelig med en fisk. Men det skader jo ikke å prøve... Hvis du velger Vermox kan jeg gi deg anbefalt dosering.
ja gjerne det. har tittet på de andre jeg kjøpte og er redd for at to til har skinny desease... er det noen måte å se forskjell på SD og vanlig tynnhet?
Vær klar over at Vermox også er et eksperiment. Jeg kjenner ingen metode å skille SD fra vanlig tynnhet på et tidlig stadium. (muligens noen tips på loaches ang det) Du må nok observere over tid og se an hvor mye de spiser kontra om de legger på seg eller ikke. Men ikke få panikk nå da Når man bekymrer seg om sykdom så ser man plutselig sykdom overalt, og i de fleste tilfeller er de nok bare litt tynne.
ja får håpe det er det. har veldig lite erfaring med PB så er jo nøye med å passe på dem jeg tror vel ikke den svakeste overlever natta engang men den ene tynne andre er aktiv og svømmer men den siste tynne har jeg ikke sett siden i går...
Inaktiv bruker
selv om praktbotia ser ut som om de er blitt fora med brødbiter å sprit inniblandt, veit vi jo at de pleier å vingle å sjangle litt.... men det de som man ser er syke, å sjangler litt, såvidt klarer å svømme, bør behandles!
å til han/hun som sa til meg at det er normalt at pb gjemmer seg: den klarte ikke komme seg noenplass, derfor slet den med å komme fram
vegar haugerud
å til han/hun som sa til meg at det er normalt at pb gjemmer seg: den klarte ikke komme seg noenplass, derfor slet den med å komme fram


Den uttalelsen gjaldt ikke ditt tilfelle, Vegar
Inaktiv bruker
ånei leste vist feil
Tilfeldig bekjentskap
© eddiedahl
Reklame for plussmedlemskap