Gal praktbotia?

Hei jeg kjøpte nylig 5 praktbotiaer. De lever i et 375 l med en stor rot, store stener og endel planter. Nå i det siste har den ene begynt å spise sammen med de andre fiskene når jeg forer med flakfor. De fire andre bare svimser rundt på bunn uten å vise noen interesse for å svømme opp og spisse dette når de får synkefòr. Den ene svømmer også mye rundt med de andre gullfiskene, mens de fire andre kun holder seg nede langs grusen. Er det noen grunn til bekymring? eller er den bare litt annerledes?

Høres ikke ut som noe å bekymre seg for. Alle fisk er individuelle, og en Praktbotia som ikke oppfører seg unormalt, er unormal
Inaktiv bruker
du kan også gi bunntabletter til praktbotia, da bør de ikke svømme opp etter maten, noe som er mere naturlig for dem
PS: praktbotia har meget spesiell adferd, iblant kan dem ta seg en ettermiddagslur
svømme oppned osv om natta
vegar haugerud
PS: praktbotia har meget spesiell adferd, iblant kan dem ta seg en ettermiddagslur;) svømme oppned osv om natta;)


Bare for å presisere... Botia svømmer ikke opp ned. Isåtilfelle er det noe galt med fisken. Men det er helt korrekt at de kan "duppe av" eller hvile seg opp ned, eller på siden. (de ser i slike tilfeller stein daue ut)

Mener ikke å kritisere deg Vegard H. Ville bare presisere infoen. Det kan være greit å vite for "nye" Botia-eiere. Den dag idag lurer de meg trill rundt med denne oppførselen
Inaktiv bruker
hehe, takk for at du rettet meg opp mente, (DØSE) oppned om natteN iblant
hmm. De får synkemat av typen "Algae wafers" som de også spiser. Og den fisken som spiser flakforet svømmer til stadighet opp-ned når den spiser fra overflaten, men det er kun når den spiser. De andre svømmer også litt opp-ned og sidlengs når de spiser agurkbiter som er festet med gaffel osv.
Tror ikke det er noe galt i dette. For meg virker det som om du beskriver MINE botiaers dagelige oppførsel :p
Algae wafers sørger ihvertfall for mye "klikking". Men husk å fore med mye annet alternativt fòr. PB trenger mye proteiner som de ikke får kun via "grønt"
Det høres bra ut at det ikke bare er mine

Hvordan fòr kan jeg variere med? De får agurk noen ganger i uka, men lite proteiner der... :P Har også mye annen fisk, bla 2 middels gullfisker og 2 middels placo, som hjelper til med å spise opp det jeg forer med
Div frossenfor er bra. Krill,Artemia,mysis,mygglarver f.eks.
Tilfeldig bekjentskap
© stephen
Reklame for plussmedlemskap