Gravid praktbotia??

lurer på om min ene praktbotia er gravid for den har blitt betydlig tjukkere. Legger de egg eller føder de levende? Er det mulig at den er gravid montro eller kan det være noe sykdom? Virker helt frisk og spiser bra.Tror jeg har en gutt og to damer . De er ca 8-10 cm store.
Praktbotia legger egg, og det er så godt som umulig å få de til å yngle i akvarier....
Hei, det er bare en i hele verden som har klart oppdrett på praktbotia, og han jukset med hormoner=)
Hvis den har stor mage har den bare fått rikelig med mat og trives antakeligvis godt
PB er støtt og stadig rognstinne i akvarium. Men det er det å få til klekking som er problemet. De blir normalt kjønnsmodne når de blir ca 15 cm. Men jeg mener å ha lest at de kan bli kjønnsmodne langt tidligere. Så en tykk PB kan absolutt være "gravid", men som nevnt over så blir det aldri noe mer enn dette i amatørhobbyen.

PS: Det er forøvrig mange som har drettet Praktbotia, men dette er da i form av kommersielt oppdrett, og med hjelp av hormoner. Veldig mange PB i akvarium (antagelig de fleste) kommer fra slike oppdrettsanlegg.
Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap