Hva kan jeg ha med praktbotia?

Har nå forstått at jeg har veldig feil sammensetning i karet mitt... Har sommerfuglciklider med praktbotia og siamesiske algespiser. Ciklidene virker urolige og hissige. Så vi må nok dele dem... men hvilke fisker går bra sammen med praktibotia? Tenker da på en hovedfisk i karet.
Du bør egentlig ha flere praktbotia Hvorfor ikke la den bli hovedfisk i karet ditt? Fargerik og livlig.
Det er en stimfisk, som trenger mange kamerater av sin egen art. Det er mye bedre å spe på den arten man har, slik at man kommer opp i en trivsels-stim, istedenfor å finne en helt annen art.
Hei Kaiamor.
Jeg er selv veldig begeistret for Praktbotian. Og dette er en fisk man kan ha som hovedfisk i akvariet slik Mona skriver. En gruppe på 6 stk er å anbefale. (husk at dette er fisk som oppnår litt størrelse)
De er meget aktive og kan derfor stresse rolige arter.
Ønsker man andre fisk, kan jeg anbefale SAE. Dette er også fisk som trives best når de er fler ilag.
Og sugemaller.
Har denne kombinasjonen selv - og det fungerer utmerket.

mvh
Lillian Ulriksen
Ønsker man andre fisk, kan jeg anbefale SAE. Dette er også fisk som trives best når de er fler ilag.


SAE? mener du siamesisk algespiser? Jeg har nå fire praktbotiaer og 2 siamesiske, samt to panser malle og en stooor malle:P (husker ikke navnet) hvordan habitat liker egentlig praktbotiaer? dersom jeg velger å gå for PB som hovedfisk?
Hei igjen Kaiamor.

Tilholdsstedet - eller leveområdet (habitat) til SAE opprinnelig vet jeg ikke.
Men mine SAE (siamesisk algespiser) bor ilag med blant annet Praktbotiane i et "typisk selskapsakvarie". Karet er stort og jeg rommer både å ha områder med tett beplanting, mange skjulesteder og også åpne områder. Jeg har huler både laget i form av steiner og røtter. Og hos meg er disse egentlig overalt i karet.
Jeg har grus som bunnsubstrat.

Når det gjelder Praktbotiane er disse også å finne overalt i karet. Men de virker å sette veldig stor pris på spesielt en stor "hule" jeg har laget ved å sette sammen fler mindre røtter. Her er det i dag plass til alle mine åtte Praktbotiar å "gå i skjul" ilag.

Et forslag fra meg kan være; 6 praktbotiar, 5 SAE.

Min erfaring er at;
Pansermallene liker seg best når de er flere ilag.
Mens sugemallene ikke er avhengig av andre artsfrender for å trives. Skjønt, et kjæresteemne er ikke å forakte.

Vil også nevne en ting til om Praktbotiane. De elsker at det er litt "futt" i min utvendige pumpe. Å trimme i strømmen fra denne er en aktivitet de tydligvis setter stor pris på.
En annen aktivitet de bedriver er å grave i grusen. Ennå er de så små i størrelse at de kun tar ett og ett gruskorn i munnen og flytter på denne. Mon tro hva de gjør når de blir større?


mvh
Nå har de et stor skip som de elsker å gjemme seg i men de er ikke så veldig aktive.. men det kommer vel kanskje også av at ikke omgivelsene er ideelle for dem.. hvor mange pansermaller trenger dem for å trives? Jeg har 240l akvarium nå. og hvordan i all verden ser man forskjell på maller?:P skal prøve å få tatt bilde av "Robert" når han finner det for godt å komme ut en tur fra skipet^^
Corydoras (pansermaller) bør være minimum 6 stk. Jo flere jo bedre
bare lurer, i tilfelle noen vet det, malla jeg har kjøpt er ganske standard malle som man får kjøpt i dyrebutikker. Helt vanlig mørk malle. har fått beskjed om at den kan bli 40 cm stor. noen som har et svar da? har prøvd å se i databasen her men aner jo ikke hva jeg skal søke etter
mona o
Du bør egentlig ha flere praktbotia:-) Hvorfor ikke la den bli hovedfisk i karet ditt? Fargerik og livlig. Det er en stimfisk, som trenger mange kamerater av sin egen art. Det er mye bedre å spe på den arten man har, slik at man kommer opp i en trivsels-stim, istedenfor å finne en helt annen art.


mener du at jeg burde ha flere PB men kan fortsette å ha sommerfuglciklidene?
Lillian Ulriksen
Min erfaring er at; Pansermallene liker seg best når de er flere ilag. mvh


hvilke pansermaller tenker du på, har funnet ut at de vi har er falsk adolfi pansermalle, men disse er jo også fra totalt annet kontinent enn PB og Siamesisk
Her har du en artikkel om Botia og litt om hva slags forhold de krever.

3 ting er spesiellt viktig:

Fint substrat (ikke grus)
Massevis av gjemmesteder (for trygghetsfølelse + at de da vil være mer aktive)
Over gjennomsnittlig sirkulasjon

240l er i minste laget for PB men det går Ihvertfall endel år. Men pga karets størrelse er god sirkulasjon ekstra viktig. Den trenger å "trimme" seg for å ikke å bli rammet av "stunting" (dvergvekst).

Lykke til! PB er verdens kuleste fisk, etter min oppfastning

Mona er nok den rette til å svare deg på spørsmål angående pansermaller.

Mallen din; prøv ta et bildet av den og legg ut. Da vil ganske sikkert noen kunne hjelpe deg med å identifisere denne.

mvh
Utifra artikkelen jeg fikk over fant jeg disse fiskene som skal passe med PB. barber, danioer, rasboraer og tetraer. er det noen her som har kjennskap til de tre første? Jeg har nå kardinaltetraer men de trives vel ikke i sterk strøm? noen som vet hva slags tetraer dette da gjelder?
De artikkelen nevner er anbefalinger. Det er ingen fasit, og det er kun eksempler. Det finnes mange fisk som går med PB. Denne er veldig fredelig. Det viktigste å tenke på er at evnt tankkamerater ikke bør være for aggressive, (f.eks endel ciklider) eller dårlige svømmere, (f.eks kampfisk). Kardinal burde gå helt fint med PB. Men jeg er enig med de andre; det beste i et PB kar, er fler PB`er
Tilfeldig bekjentskap
© Martina Rozinek
Reklame for plussmedlemskap