Praktbotia og litt div

Hei jeg har 2 stk praktbotia i mitt Juwel 120 kar. Den ene har vært grålig på det sorte litt av og på nå de siste ukene, jeg fikk først tips av forhandler om at det kunne være sopp. Noe jeg nå har lært at det var det deff ikke etter kuring og fisken fremleis var grå. Så har jeg kuret for for oodinium pillulare men fisken er fremdeles tridvis grå og tidvis sort. Lurer fælt på om disse fiskene kan bli litt grå av stress, da de er fryktelig få i forhold til anbef. mengde fisk.
Ellers så sliter jeg med høyt nitritt nivå etter disse to kurene. Så har nå byttet 50% vann annenhver dag. Tar gjerne imot råd for å stablisere nivået om noen har noen.. (Har også oppi akvasalt for å dempe stress og hindre nitrit).
Botia gråer ut når de er stresset eller oppstemte. Det er altså helt normalt.
Titt på denne artikkelen og gå til kapittelet som heter "Nedtoning av fargene". Da ser du et bilde av det. Du bør nok konsentrere deg om nitritten. For det liker PB ikke. (Ingen fisk gjør forsåvidt det, mem Botia er veldig vare mot dårlige vannverdier). Bytt vann hver dag, og ikke annenhver dag. Dette må du gjøre helt til nivåene er på 0. Og en ting til; kutt ut saltet. Det liker de særdeles dårlig.
Hei igjen
0 salt i vannet? Det er fryktelig vanskelig å vite.. mulig jeg har en dårlig kombinsjon av fisk i akv. men rådene fra butikkene er så fryktelig ymse.. er du kjent i akvarieverden kan du jo godt se over hvilke fisk jeg har i akv. og gi meg litt tips ) ellers er jeg redd for å bytte vann hele tiden, har yngel i akv. guppy. Men det er vel kanskje bedre for dem også at vi bytter hver dag for å bli kvitt nitrit?
Nitritten bør være fokuset ditt. Om du ikke får bort denne vil nok både yngel og voksne slite. Og det eneste som fjerner nitritt er daglige vannbytter. Sålenge du holder temp og øvrige verdier nogenlunde like, så skal det ikke være noe problem for yngelen. De liker også rent vann På spørsmålet om salt så svarte jeg på innlegget ditt i forhold til Praktbotia. Generellt skal man ikke salte ferskvannsfisk. Noen bruker minimale mengder for å forebygge sykdom og ved behandling. Men det er endel fisk som slett ikke liker salt, og Botia er blandt dem
Re re: praktbotia og litt div
Takker for råd da skal jeg gi meg med salting og være en flink vannbytter så blir vel ting bra igjen etterhvert! Takker for svar .-))
Lykke til!
Det går faktisk som regel bra
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap