Hjelp! sløret til kampfisken min blir spist av dvergbotiaer :(

Hei!
Startet med kar for litt siden: 100 L dedikert til en kampfisk.
Har finkornet sand i bunn og dermed snegler og fikk råd fra noen her på forumet at dvergbotiaer spiste snegler og ikke slør.

Først fikk jeg en (Snapp) -for ca en måned siden, liten og kos var han og det gikk fint, men siden de liker flokk så kjøpte jeg to til . Disse var vesentlig større og fikk dermed navnene Big Mama og Tchubby, og da jeg så i karet her om dagen så var halve sløret til kampfisken borte! og det forsvinner mer og mer

Har tenkt tanken på å finne noe til å dele av karet med, siden det er mer enn stort nok til alle 4, men jeg kan ikke ha de til å fortsette å spise sånn på han. Så da har jeg ei venninde som har tilbydd å ha de tre rampungene på besøk i sitt kar til jeg finner en løsning.
Problemet er derimot at hun har ciklidekar, et par gule og en neseciklide? og en gjøkeciklide tror jeg det er. og en oransje som jeg ikke vet hva er, annet enn at den hører til samme gjengen (mao: ciklide-ett-eller-annet).
Kan jo hende at mine blir spist? eller kan det gå bra siden dvergbotiaene er såpass små?

Håper noen kan hjelpe meg for det er så hjerteskjærende å ikke vite hva man kan gjøre. Skjønner at et reservekar hadde vært på sin plass, men det er søndag, og jeg har egentlig ikke plass til noe reserverkar i denne lille leiligheten.
Ta imot tilbudet fra venninnen din. Da får du hvert fall et pusterom hvor du kan finne ut hva du skal gjøre.

Det er jo helt klart at disse to ikke kan dele samme kar, så du må nok velge om du vil ha kampfisk eller botiaene. Jeg har pestsnegler i alle karene mine, og selv om de ikke akkurat er pene, er de jo faktisk til en viss nytte, der de snegler seg rundt og spiser alger og matrester. Jeg plukker ut de jeg klarer, evt skviser de mot glasset når jeg bytter vann, og resten får bare være der :p

Slik jeg ser det... såkalte nyttefisk, om det er botiaer mot snegler eller ancistrus mm mot alger, tar jo opp plass i akvariet. Så jeg kjøper bare fisk som jeg har lyst til å ha, og ikke såkalte "nyttefisk". Synd om en bruker opp plass på "nyttefisk" så en ikke har plass til de fiskene en faktisk har lyst på! Så får jeg heller tørke over glassene med filtervatt mot alger og plukke snegler. Jeg har i hvert fall plass til de fiskene jeg har lyst på
Takk, det var godt å høre, for det var nettopp det jeg også tenkte. Driver nå og fanger botiaene -har to av tre, og puttet de i en bøtte(kun brukt til akvarievask) med vann fra karet samt mosen, bare sånn at de kan gjemme seg litt iallefall. Tchubby, on the other hand, er helt borte. Det er blitt mange gode gjemmesteder i karet -skog av gress, rot (som i røtter hehe), kokosnøtter osv, men ikke søren om vi finner han. Har satt frem lokkemat i en skål nå også får vi vente og se Krysser fingre på at alt ordner seg tilslutt
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap