Praktbotia som spiser :-/

Noen som har vært borti praktbotiaer som spiser opp gummi-/silikonlistene i akvariet?
Hvorfor gjør de dette?
Hva kan jeg eventuelt gjøre?
Forer du den med samme type for hele tiden?
Hvis du gjør dette kan den bli lei av maten å begynne
å spise på andre ting.

Mvh, Mongo-fisk
Jeg tror rett og slett de kjeder seg, og begynner å ramponere ting. Og siden dette er ganske intelligente fisk, så "finner de på ting" for å fylle tiden. Har de først skjønt at den silikongreia går jo an å få av, så setter de vel i gang for å ha noe å gjøre :p
Praktbotia er bl.a. kjent for å bare røske opp og rive i planter, kun for å gjøre det. Ingen spesiell grunn, de spiser dem ikke.

Hvordan er akvariet ditt innredet, og hvor stort er karet?
Praktbotia trenger en god del sirkulasjon og i tillegg mye huler, kriker og kroker de kan sove i og gjemme seg i.
Mangroverøtter: røtter fra hardveds-trær, det vanligste i akvariehandelen er teak og mahogny. De er mørkebrune i fargen. Siden disse to tre-artene har så hard ved og naturlig innhold av garvesyre, varer de lenge under vann og er veldig holdbare, derfor best egnet til akvariebruk.

Redmoor røtter: ukjent treslag for meg, men alle røttene har til felles tynne krokete greiner og "vridd" utseende. De er relativt lyse i treverket som nye.



Inaktiv bruker
Har du ikke bomma litt på trådene nå Mona?
Mulig mona bomma på tråden
Men fine røtter gir:
QUOTE=mona o] mye huler, kriker og kroker de kan sove i og gjemme seg i.
Det er hvertfall rundt og inni røttene mine sover og herjer.
Sikker på at det ikke er pestsnegler eller andre egg på silikonen da?
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap