Praktbotia

Har 6 praktbotia (1stk 6-8cm og 5 ca 3cm) i det nye karet mitt på 240L. 3 av dem hadde jeg fra før i et 100L (inkludert den store) som da alle oppførte seg normalt men når jeg fikk dem i det nye karet sammen med 3 nye begynte den største å være veldig mye inne i hula si og skjeldent ute og svømme. Den er ute en tur inne i mellom men ikke lenge av gangen. Den pleier å ligge i åpningen med snuta litt ut for å titte, enten ligger den på siden eller i normal stilling. Virker som ingen av de "små" får lov til å komme inn i "huset" hans og de må legge seg i steinrøysa og sove på natta. Kan det være at den store ikke trives eller viser den bare makt og skal vise at den er sjefen?
Det er helt normal oppførsel De største eks har en tendens til å gjemme seg veldig mye om dagen og så kommer de frem om natten for å spise. Akkurat slik naturen har "programert" dem til å gjøre. I tillegg er Botia ikke særlig glad i å bli flyttet. De har en tendens til å gjemme seg i dager/ukesvis før de føler seg trygge i sine nye omgivelser.
Takk for svar Det var betryggende. Stemmer som du sier at den kommer mer fram når det er mørkt Er ca. en måned siden jeg flyttet dem nå. Av og til ser jeg de svarte stripene på den store er litt blasse og en time etter kan de være helt normale igjen. Er dette også normalt?

De 3 siste jeg kjøpte var liksom litt mer gråe eller mørkere i det oransje. Virket litt som en annen variant men det er vel kanskje bare litt forsjell fra oppdrett til oppdrett?
Også helt normalt. Botia gråer ut i diverse situasjoner. Stress,krangling,oppstemthet etc. Ikke noe å bekymre seg for.
Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap