praktbotiaer, og skalarer

Hei.

Er det noen som har erfaring med Praktbotiaer, skalarer, og Platty sammen.
Stoler ikke helt på butikkene, og rådfører meg derfor her.
Har hatt dem sammen, for mange år siden, og det fungerte.
skal jeg komme å være vanskelig da. jada man kan sikkert ha de sammen men så er det dette om det optimalt da....

fra databasen om skalare:
Scalarer er langsomme svømmere og bør ikke holdes i kar med for sterk vanngjennomstrømning, dette mistrives de med. Deres flate og høyreiste kroppsform gjør at de da må bruke mye tid og energi på å holde seg i rett posisjon i vannet, og de får aldri hvile ettersom de da blir tatt av strømmen om de slapper av.
De trives best i godt beplantede kar

fra databasen om praktbotia:
Bør holdes i grupper/stimer på minimum 5-6 stk, ellers kan de bli for aggressive.
Den er en god svømmer som har et høyt aktivitetsnivå. Kan lett stresse rolige fisk som f.eks. skalarer. Pga fiskens høye aktivitetsnivå bør den ha en god vanngjennomstrømning som den kan "trimme" imot. Dette er for å simulere fiskens naturlige livsvilkår i strømmende elvevann.

jeg har også hatt skalare og PB sammen og trodde det gikk kjempefint, men du verden for en forandring jeg så i begge artene når jeg skilte dem! DA så jeg jo brått hvordan det syntes at de trivdes. så min erfaring og med kunnskapen i bakhånd vil jeg si at PB og skalare har ingenting i samme kar å gjøre. I tillegg vil jeg nevne at skalare er fra Sør Amerika og PB er fra Asia så de stiller forskjellige krav til vannkvalitet
Er enig med Kaiamor i at det ikke er helt bra rent temperamentsmessig å holde scalarer og praktbotia sammen, men begge liker surt og bløtt vann.

Platyen derimot vil ha helt andre vannverdier og passer derfor ikke med de andre to.

For å finne ut hva som skal til for at fiskene skal leve godt kan du slå opp på de forskjellige i fiskebasen og lese om de der. Legg spesielt merke til minimumskrav til akvariestørrelse og vannverdiene.

Finner du fisker som stemmer overens når det gjelder vannet og også passer i karet ditt når det gjelder størrelse, så kan du spørre her på nytt om de passer overens når det gjelder oppførsel og temperament.

Som du ser så gjør du helt rett i å ikke stole på butikkene
Praktbotia skal ha masse bevegelse i vannet, mens Scalaren vil helst ha det rolig... Jeg ville ikke blandet disse av den grunn jeg.
Med tanke på vannverdier går det helt utmerket. Begge arter skal også ha store kar, så de er ganske like sånn sett.

Spørsmålet blir mer hvem av dem du vil gi gode forhold, og hvem som skal ende opp med "svarteper"? Gode forhold for begge er nesten umulig.

Så du bør ikke blande disse, etter min oppfatning.
Takk
Takk for alle svar, ser det er mer kompetanse her en i butikkene
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap