Trenger tips til fredelige fisker til et "botiakar" på 530 l.

Jeg har akkurat kjørt igang en 530 liter som jeg vil ha en stim med Praktbotia i, minst 10 stk. Vil også ha noen hestehodesmerlinger, og gjerne flere botiaarter.

Det er relativt mye strøm i karet, har et hjørnefilter av svart filtermatter fra danske, medium porestørrelse. Filtermatten er 38 * 55 cm, og pumpa er en Eheim Compact+ som gir 2000 l pr time. Har sand som bunnsubstrat, noen planter og røtter, flere kommer etterhvert. Har bløtt, nøytralt vann i springen.

Har vurdert perleguramier, men ser at disse ikke vil ha sterk strøm, så er ute etter andre fisker som vil trives i mitt botiakar. Gjerne et par store som går i øverste del, samt en stor stim :o)

I en 530l kan du ha langt fler enn 10 PB. Jo fler jo bedre.. rundt 20 stk er helt ok i et slikt kar. Hestehode er et fint valg som samboere. Det viktigste å tenke på er at du må sette inn fisk som er gode svømmere (pga sirkulasjonen) og som ikke er for aggresive. Rasbora, Danio og Tetra er gode tankkamerater til PB. Kuhlii ål er også et bra valg. Styr unna alle Tiger-botia artene og diverse modesta, skunk, Almorhae arter. De blir for aggressive for Klovnebotiaen. Anbefaler også at du starter et sneglekar. Botia knasker disse som godteri. Og spesiellt hvis du gir dem sandsnegler så ser du mye morsom og naturlig adferd
Takk for svar tender :o)

Minst 10 Praktbotia tenkte jeg, går gjerne for flere. De er jo stimfisk, og vokser ikke altfor raskt.

Skal skjekke ut Rasbora, Danio og Tetraartene i fiskebasen.

Har endel sandsnegler og eplesnegler i et annet kar, så noen sandsnegler blir det nok til botiaene også :o)
Tilfeldig bekjentskap
© (C) Trond S. Gimre 2013
Reklame for plussmedlemskap