Praktbotia sammen med andre fisker.

Undertegnede har gått i nybegynnerfellen, jeg fikk snegler i akvariet mitt, og kjøpte etter råd fra en "forståsegpåer" 2 stk Praktbotiar. Sneglede forsvann fra akvariet vårt. Praktbotiane trives, den ene av disse, har nå blitt relativt stor, og vokser i en ganske så respektabel hastighet. Det som er litt leit, er at etter jeg fikk Praktbotiane, så har det blitt lite av yngling i karet vårt..... Før har vi fått Sverddragerbarn og mallebarn, men nå har dette tatt slutt. Er det noen der ute som har erfaring med Praktbotiar sammen med andre fisker??

Randsfjordhysa.
Praktbotia er normalt en fredelig, men veldig aktiv fisk. Den går derfor utmerket sammen med lignende arter. F.eks andre Botia, Tetra, Danio etc. Men den er også en utmerket yngelspiser. I likhet med de fleste andre fisk. Så hvis du vil få yngel til å leve opp i hovedkaret bør du fjerne Botiaene. 2 stk er også et for lite antall til at de har mulighet til å trives. Anbefaler derfor at du enten fjerner de to du har, eller utvider gruppen.


Tror ikke du bør øke bestanden med praktbotia, hvis det er den 120l som er reg. på profilen din. I så fall trenger akvariet et kraftig påbygg. Se her, hvis du ikke har sett den. Det er nok ikke så rart dem vokser fort. Spørs om du bør høre på den "forståsegpåeren" flere ganger, når den gir deg slike råd..


Skal innrømme at jeg ikke så på profilen før jeg svarte. Jeg forholdt meg mest til trådens spørsmål. 120l er alt for lite som varig hjem til Praktbotia. Og uansett er 2 stk for lite, uavhengig av karstørrelse. Botia er vel så avhengig av en gruppe som plass. Men når det er snakk om 120l er nok det beste rådet å kvitte seg av med fiskene.
Fiskene er nå ute av akvariet

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap