Botia jakt - hjelp!!

heisann.

hjemme hos oss er det to flotte akvarier. ett på 150L og et yngel kar på 20L

I det siste har jeg lagt merke til en del pestsnegler*grøss* i 20 literen. Så jeg tenkte, "hva om jeg hiver oppi et par praktbotiaer fra 150 litern i 2 dager."

Vel. i dag tenkte jeg at jeg skulle fange de, men fytti svarte for noen kjappe og smarte jækler. to timer holdt jeg på oppi karet uten hell. eneste jeg fikk i hoven var den største botiaen, storepeder, men han svømte inn i den og lagg seg til rette.
Uansett hvor hardt jeg prøvde å ta de så lurte de meg trill rundt hver gang..

er en del vegetasjon og gjemmeplasser i karet.

så, jeg lurer på om noen av dere her inne har noen lure triks for å få fanget disse raske luringene?
når jeg skal fange vanskelige bunnlevende fisk bruker jeg kokosnøtter (har mange liggende i karene til vanlig).... Prøv å dekke til / ha håver foran de vanlige gjemmestedene, så med tålmodighet bør de gjemme seg der. Håv opp nøtt med innhold. Ellers kan du sette noen håv-feller m/ feks tabimin som agn.
Å jage botia med håv er bare å glemme.
hehehe ja det hørtes jo veldig lurt ut.
må prøve det i morgen

ja å jakte med håv var helt bortkastet. tenkte kanskje det var en utholdenhetsprøve jeg, og etter to timer bøyd over akvariet må jeg bare si at botian vant
å fange fisk ved å utmatte dem er aldri lurt. Alltid bedre å ta dem off-guard, lest i gjemmestedene...
Fang fisken selv eller få hjelp av noen til å fange den. Noen greier det, andre greier det ikke. Det har liksom noe med jegeferdighetene å gjøre.

Tipsene til Erlend er forresten gode. Bruk flere håver, så vil fisken før eller senere kræsje inn i nettet.

Alternativet er å ta alt ut av akvariet. Hvis ikke det funker bør man kanskje vurdere en annen hobby Sistnevnte konklusjon var en spøk.
det går med hov om du ikke har mye planter/røtter.
flaskefelle med fristende mat inni er mitt beste tips
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap