Sky praktbotia?!

Hei. Fredag 30.11.09 kjøpte jeg inn 3 stk praktbotia. Hele prosessen med å få dem oppi ble gjort riktig. De var ganske aktive den første dagen, og dagen derpå. men nå ser jeg dem sjelden i karet. Jeg fant ut at de skviser seg sammen inn i en sprekk i rota jeg har oppi karet. Er dette normalt?

Har jeg for få eksemplarer? leste på info at det bør være 5-6 stk minst, men frøkna i butikken sa jeg kunne ha 3 uten problemer.

Plassen foran fronten på karet er ganske åpent, og fri for planter. Har 6 store planter i bakgrunnen som vokser høyt og frodig i toppen, men lite langs bunnen. Kan det være en fordel med en liten "planteøy" i midten av karet?

Det står at det er en aktiv fisk, og jeg har forhørt meg med andre om fisken men dette var ikke mye aktivt syns jeg =(

Er det noe jeg har gjort feil? eller feiler det fisken noe? Eller er den rett og slett slapp?
La de få litt tid på seg. De liker å slappe av mye og da vil de gjerne gjemme seg i huler eller sprekker og lignende så det er helt normalt, men når de er framme zoomer de rundt før de tar seg en lur igjen. Hvor stort kar har du dem i? - de blir noen svære beist - de er også de værste yngelnapperne jeg har sett selv om de er ganske fredelige ellers, de kan også herpe planter.
De går foreløpig i et 110 L kar. Men jeg bygger et nå som rommer omtrent 390 l som alle skal oppi.

Men inntil videre så skal jeg ikke forat meg noe?
jeg hadde samme problemet, de gjemte seg inni sprekker på pumpa mi, så jeg måtte fysisk nedi karret å dra de ut, for de små hadde selvsagt satt seg fast.

Hadde 5 stk, men har nå bare 3. 2 av de ble så tynne og merkelige, så liksom beina dems, så da var det å avlive de. Trur de var hakkeduene i gruppa.

Nå har jeg 3 friske og veldig aktive, men litt for glad i fiskematen enn sneilene mine

La de få litt tid på å venne seg til stedet. så blir de aktive og du kan til og med høre klikkelydene dems^^,
Tessan
de små hadde selvsagt satt seg fast.

Klassisk Botia "feil". Har de kommet seg inn, kommer de 99,99% av tiden ut. Men de kan bli liggende inne i disse små hullene lenge når de er nyinnsatt. Det lengste jeg selv har opplevd er ca 3 mnd. inne i filteret før de kom ut igjen.

Tessan
de ble så tynne og merkelige, så liksom beina dems, så da var det å avlive de. Trur de var hakkeduene i gruppa.

Neppe hakkeduer. Høyst sannsynlig den klassiske "skinny disease". En samlebetegnelse for tynne Botia og er høyst normalt, desverre. Tipper de ble helt innsunkne over ryggen?
den satt fast, for den hadde vært der i over 2 døgn.
Da jeg tok tak i halen, så kjente jeg at jeg måtte "ta i litt".
Men nå er den for feit til å komme dit igjen:p

Mine 3 har søte små ponduser og matvrak:p
Tessan
den satt fast, for den hadde vært der i over 2 døgn.

Som nevnt over... det er ingen indikasjon på at den sitter fast. Men det spiller jo ingen rolle i forhold til tråden - Botia er veldig aktiv når den finner seg til rette. Men det kan gå lang tid før de føler seg trygge nok til å begynne å "danse Botiadansen". Og frem til det skjer kan de være noen sære og veldig lite aktive skapninger.
Har 3 Praktbotiaer selv og disse er de nest mest aktive i helekaret, men den mest aktive må nok være 2 Pakistanbotiaer som jeg har disse er overalt påengang.... men trives de ikke gjemmer de seg som regel bak den innvendige pumpa på det trengeste. dette har jeg ikke hatt noen problemer med.

Når det gjelder Praktbotia har jeg selv vært borte i ''Skinny Sjukdomen'' (hvet ikke åssen det skrives) 3 ganger! alle gangene har botian død derfor har jeg bare 3 igjen :/

Ang hold av pakistan og praktbotia sa de i dyre butikken at jeg burde ha mange flere prakt en jeg har pakistanbotia, men det er helt feil. disse rører ikke værandre utenom foringstiden som er vanlig tid for botian og få ut aggrision :P
Tilfeldig bekjentskap
© asbjørn s
Reklame for plussmedlemskap