Sumo botia ( Schistura balteata )

Hei!

Jeg har fått meg 2 stk. sumo botia som ser ut til å trives godt i karet mitt. Det er masse planter, røtter, stener og gjemmesteder til dem, og til nå har de ikke brukt gjemmestedene i det heletatt. De bare graver groper og gjør krav på diverse flate stener som ligger i akvariet. Det er ingen mulighet å se forskjell på kjønnene for meg, utover det at den største og minste sumoen liker seg godt sammen, så jeg har fått det for meg at disse er hunn og hann Så lurte jeg da på om det er noen her som klarer å se forskjell på kjønnene og kanskje har noen andre måter å identifisere på enn det som står i kunnskapsdatabasen?

Og så lurer jeg på om det er noen her som har drettet denne, eller vet noe mer om hvordan man skal få det til. Mine går ikke i noen kraftig strøm, men det er godt med oksygen i vannet. Er det noen "triks" for å få dem til å leke?

Står i basen at den ikke har blitt drettet, så tviler på at det går ann å få denne botiaen til å leke. Dette gjelder de fleste botiarter.
:(
det er synd. de er jo så utrolig fine!

OM man skulle klare å drette dem, hvilke faktorer er i såfall tellende for å få det til? noen som vet? Hvorfor får man ikke til å drette botiaer? Er det noen bestemt faktor? Vandremønstre etc? Noen som vet?
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap