Ikke avl i akvarier.. hvor kommer de fra?

Jeg vurderer en stim botia i mitt nye akvarie, som er under innkjøring. Men så sitter jeg og ser på de ulike typene, og ingen av dem avles i akvarier.
Spørsmålet mitt er, de man kjøper, hvor kommer de fra? Er alle VF? Er det bærekraftig miljømessig i så fall?
Jeg har ikke så veldig lyst til å bidra til utrydning av fisk i det fri ved å handle.. men det finnes kanskje oppdrettsanlegg som dretter fiskene vi får tak i i handelen?
Har lurt på det samme jeg, når det kommer til kuhlii.

Håper noen vet
Melking kanskje , Sånn som det gjøres med lakseoppdretten..
Spørsmålet er vel heller om slike fisk er viltfanget, eller om det oppdrettes?
julnil
Har lurt på det samme jeg, når det kommer til kuhlii. Håper noen vet :)


Jeg har sett folk her inne som har fått kuhlii-ål yngel.
Det er ikke uvanlig at de blir gravid, men skjelden at yngelet vokser opp.
"They have been spawned commercially with the aid of hormones on fish farm in the Czech Republic, and farmed fish are available from both there and from Asia."

Kilde : http://animal-world.com/encyclo/fresh/loaches/ClownLoach.php
-Knut
[QUOTE=julnil]Har lurt på det samme jeg, når det kommer til kuhlii. Håper noen vet :)


Jeg har sett folk her inne som har fått kuhlii-ål yngel.
Det er ikke uvanlig at de blir gravid, men skjelden at yngelet vokser opp.

Ja, de kommer ikke av norsk oppdrett vil jeg tro.

Men hvor kommer alle slike arter fra, er de virkelig viltfanget? (snakker ikke bare om kuhlii)
I østen drettes mye fisk i svære anlegg med store dammer.
Blir vel nesten VF Oppdrett. ..
triiine
Jeg har ikke så veldig lyst til å bidra til utrydning av fisk i det fri ved å handle.. men det finnes kanskje oppdrettsanlegg som dretter fiskene vi får tak i i handelen?


Det finnes såvidt meg bekjent ingen dokumentasjon på at noen fisk noensinne er blitt utryddet som følge av fangst til akvariehobbyen. Det som utrydder fisk er ødeleggelse av habitater/biotoper som følge av bl.a. avskoging som resultat av at bøndene som eier landområdene tjener mer penger på kuoppdrett enn f.eks. fangst av akvariefisk.

Hadde vi handlet mer VF-fisk hadde vi sannsynligvis bidratt til opprettholdelse av mange habitater rundt om i verden; amazonas bl.a.

Vidar-Alexander
I østen drettes mye fisk i svære anlegg med store dammer. Blir vel nesten VF Oppdrett. .. ;)


Ok, nesten viltfanget altså

Men det er iallefall oppdrett, og ikke tæring på en vill bestand iallefall
Tilfeldig bekjentskap
© Susanne
Reklame for plussmedlemskap