Praktbotiane "klikker"

Ok, litt agurknyhets-overskrift, men la gå. Men over itl saken: Har jeg gått helt fra vettet eller er det slik at når praktbotiaene koser seg med malletablettene sine, så lager de skikkelige klikkelyder?

Og en annen ting, har en gjeng på 4 som går i et 116L for øyeblikket, grunnet inkompetansen til lokale dyresjappa. Den største er på ca 6 cm nå, men vet de vil vokse raskt. Hvor lenge kan jeg egentelig beholde de oppi dette karet? Og er ikke 250L litt vel lite til en fisk på 40cm, dvs fullvoksen p-b? http://akvaforum.no/profile.cfm?id=9536
Jepp. Praktbotiaer klikker. Den som trodde at fisker er lydløse husdyr, må tro om igjen! Jeg har coryer som smatter/klikker, maller som knurrer/knirker, maller som gnager så man hører lyden, maller som slåss så grusen smeller i glasset, fisk som plasker, osv. Og jeg finner det hele ganske så sjarmerende!
Og ikke minst, sølvhaier som både smeller og klikker når de spiser (:
Må ikke glemme knurrende guramier
DorianGray
Den største er på ca 6 cm nå, men vet de vil vokse raskt. Hvor lenge kan jeg egentelig beholde de oppi dette karet? Og er ikke 250L litt vel lite til en fisk på 40cm, dvs fullvoksen p-b? [URLBLOCK1]


Praktbotia vokser fort i starten, men så saktner det av. De blir store, men jeg tror aldri det er målt en på 40 cm i fangenskap, så det er nok hovedsaklig i det fri at de kan nå den størrelsen. I akvarium kan man sannsynligvis regne med 20% mindre iallefall.
Uansett tror jeg det vil gå mange, mange år før botiaene dine blir så store. Etter en viss størrelse stagnerer veksten noe og går saktere ettersom fisken blir eldre.
Men det skader ikke å sikte seg inn på å ha et større akvarium med tiden for deg, hvis du på sikt ønsker å beholde disse aktive og morsomme fiskene. Å holde botia blir for mange lett en hobby i seg selv Botia kan bli mange år gamle, og mye eldre enn f.eks. en hund!

En av de mest kjente store praktbotiaene i akvariehobbyen var "Marge", eid av en kvinne ved navn Emma i Stor-Britannia. Marge ble godt over 20 år gammel. Hun var enorm og imponerende å se til, men likevel ikke 40 cm da hun døde for litt siden, nå i år. Hun var noen-og-tredve cm, etter alle disse årene.
Vil du lese mer om Marge, kan du søke på navnet hennes på www.Loaches.com (loaches er det engelske ordet for botia), der du også vil finne bilder av hennes imponerende skikkelse Her er en artikkel om botia-butikken som Emma, eier av Marge, driver i England. Du vil se et bilde av Marge et stykke ned på siden (hun bodde hjemme hos Emma, ikke i butikken altså).
Jeg har en Praktbotia i 110liter men nå vurderer jeg å kjøpe 2stk Pakistanbotia... Jeg kommer til å beholde den Praktbotian min til den ikke blir for stor og siden ungene liker den...
det sma esjer her og hehe dyns bare at det er et bra teng siden dem koser seg daet sma jelt redteilen min :P
wow.. ganske kraftig hun Marge Steike hun var jo søt da
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap