Gammel og yngre praktbotia sammen?

Hvis man setter 2 praktbotia på 6-7cm opp i samme karet som det er 3 praktbotiaer på 15-20cm fra før. Karet er forøvrig 350liter.

Vil dette gå greit, og dem "danner" en liten stim, eller vil størrelsen og aldersforskjellen være såpass stor at de minste vil bli mobbet evt. spist av de eldre?
Jeg hadde 6 store 12-20 cm og 4 små (5-6 cm) i periode. Jeg så tendenser til at de dannet 2 grupper, de store og de små, men de stimet sammem også.

350 liter er lite for såpass store botiaer som det du har, forresten.
Det går veldig bra. 350 l er en utmerket størrelse for Praktbotia.
Men vil de store være til noen trussel for de små?
4-5 praktbotia er ikke så stor en stim, men litt selskap har dem i hvertfall.

Går det greit å ha flere typer botiaer i samme kar, eller vil disse bare slåss?
Vurderer å anskaffe andre botiatyper som er litt mindre (f.eks Botia histrionica). Vil de små praktbotiaene heller trekke mot disse mindre botiaene, og vil danne en gruppe med dem fremfor de større praktbotiaene?
Tror ikke de vil stime sammen hvis det er det du tenker. Blir som corydoraser tror jeg. Holder seg til sine egene. Men tviler på at det blir slossing mellom dem. Jeg ville kansje hatt fler av den samme typen. Men jeg ville passet på å ikke ha for mange. En stim på 7 vil holde. De er utrolige aktive. 350 liter ikke for lite med tanke på at folk som regel stapper dem i noe mye mindre. Men betyr ikke at man skal putte for mange oppi.
juventus
350 liter ikke for lite med tanke på at folk som regel stapper dem i noe mye mindre.


Den logikken går jeg ikke helt med på. Det blir som å si at antallet trafikkulykker i Norge ikke er for høyt med tanke på at det er mer vanlig med trafikkulykker i Afrika.

Botia blir opptil 40 cm lange, og 350-litere er vanligvis 50 cm brede. Da har en fullvoksen fisk 5 cm klaring i hver ende når den skal snu seg. Jeg syns ikke det høres ut som en bra situasjon å være i for fisken.

Hvis fisken ikke blir så stor fordi den er i en 350-liter, så er det etter min mening et tegn på at fisken ikke trives godt nok til å bli så stor i en 350-liter.

Folk kjøper sølvhai til å ha i 100-literskaret sitt. Jeg bruker likevel ikke det som en unnskyldning til å kjøpe sølvhai til 840-literskaret mitt, enkelt og greit fordi denne fisken trenger enda mer plass.

Og plasskrav er absolutt, ikke relativt. Fisken vet ikke om at det finnes andre fisk av samme art som har enda dårligere plass. Jeg ser at fiskebasen riktignok oppgir at praktbotia skal ha minst 250 liter, og der syns jeg fiskebasen har et alt for lavt tall. Det er min klare mening at fisk skal ha stor nok plass til at et fullvoksent eksemplar kan snu seg uten problemer, og det er ikke mulig for en praktbotia i en 250-liter med mindre det er et ellers tomt BB-kar.
Og der sa du det, fullvoksent eksemplar. Her er det ikke snakk om et fulvoksent eksemplar. Grunnen til at jeg sier at jeg synes at 350 liter er bra er fordi som regel så stapper folk det i et 100 liters kar. Jeg er helt enig at de skal ha mye plass, men desverre så er det ikke mange som har stort nok kar. Så jeg er GLAD de går i et 350 liters kar enn å være i et lite kar hvor de såvidt får svømt litt.
Vi kan aldri gjenskape de opptimale forholde for fisken. For de opptimale forholdene er ute i det fri. Men vi kan prøve å gi dem best mulig miljø som vi kan.
Det virker ikke ut som du har lest innlegget mitt?
Tror ikke du skjønte helt mitt jeg faktisk.

Les:

Vi kan aldri gjenskape de opptimale forholde for fisken. For de opptimale forholdene er ute i det fri. Men vi kan prøve å gi dem best mulig miljø som vi kan.

Et 350 liters kar til den størrelsen de er i nå holder. Den trives ikke godt nok til å vokse til å bli 40 cmer? Så? Du kan vri det på hvilken måte du vil, så lenge vi låser dem inn i et glass bur så har de ikke det så opptimalt som de kunne hatt i det fri.

Jeg vil at du skal legge merke til at vi diskuterer rundt et 350 liters kar her og ikke et 100 liter som jeg er helt enig om er for lite. Hvorfor jeg tar opp 100 liter er fordi fleste parten av Botiaer som blir solgt havner i så små kar.
Nå må jeg bare innrømme at mine 2 små praktbotiaer går i en 112liter, men dem skal bli flyttet over til et større kar snarest mulig.

Men når det gjelder anbefalingene av minstekravet til cm og liter, så er dette veldig avhengig av hvilken litteratur man benytter seg av.

Hvis man ser i fiskebasen her på akvaforum, så er det 120cm og 250 liter.
Hvis man ser i Cappelen Damms oppslagsbok, Akvariefisker, så står det minimum 250cm og 750liter
Men hvis man ser i Back to Nature, Akvarieguide av Kjell Fohrman , så står det at minimum må være 100cm!!

Alle disse tre mediene er for oss nybegynner meget gode støttelitteratur(synes jeg), men man får jo veldig forskjellige opplysninger. Alt fra 100cm til 250cm!

Tror muligens det kan være en trykkfeil i Akvarieguiden til Fohrman, fordi å ha en 30-40cm lang og meget aktiv fisk opp i et kar på 100cm, vil jo være rene dyreplageriet. Det skjønner selv en nybegynner som meg

Når det gjelder minimum av liter og cm, så er vel dette for et voksent eksemplar av hver art. Det er jo fullt mulig å sette yngre/mindre fisker i mindre kar, og flytte dem til større kar etter hvert. Beklageligvis så er det jo ikke alle som "ser" når karet er for lite for fisken(e).
[QUOTE=iTetra]Men når det gjelder anbefalingene av minstekravet til cm og liter, så er dette veldig avhengig av hvilken litteratur man benytter seg av.
Hvis man ser i fiskebasen her på akvaforum, så er det 120cm og 250 liter.
Hvis man ser i Cappelen Damms oppslagsbok, Akvariefisker, så står det minimum 250cm og 750liter
Men hvis man ser i Back to Nature, Akvarieguide av Kjell Fohrman , så står det at minimum må være 100cm!!
Alle disse tre mediene er for oss nybegynner meget gode støttelitteratur(synes jeg), men man får jo veldig forskjellige opplysninger. Alt fra 100cm til 250cm!
QUOTE]


Finner ditt innlegg intressant iTetra. Har selv holdt på noen år som akvarist og har hatt (voksne) fisk fra 3-4 cm til godt over 30 cm. Hatt har fra 30-40L til 720L. Så har vært gjennom det meste av "vanlige"fisk og div str på kar. Har som deg, lest både her og der for å legge forholdene til rette for fiskene jeg skal kjøpe/anskaffe. Å være godt forberedt er en positiv tanke kanskje flere burde ha, før de handler fisk. Lese litt t eks. Så er vi da på det du nevner at det skrives og menes så forskjellig om str og lengde etc. Alle bøker, forum og annen literatur er skrevet av enkeltpersoner, med sin oppfatning. Min oppfatning av en fisketype tilpasset et akvarium, behøver ikke og vil sannsynligvis ikke være det samme som din. Jeg kan f.ek si at en kan ha 20 corydoras aeneus i en 100L mens du ville si det kunne være flere evnt at det er for mange. (Forøvrig har jeg en leiksgruppe av denne typen på 23 individer i en 120L). Etter min mening funker det bra, dette artskaret. Så til sakens kjerne. Mere erfarne akvarister ber "nybegynnere" lese seg opp på fisken de ønsker å kjøpe, eller helst allerede har kjøpt. Og det du da skriver her at om en tar for seg 3 forskjellige forum, bøker, utsagn eller hører fra andre.... er det tvetydige meninger. Hvordan skal en forholde seg til dette? Hvem er mest troverdig? Butikkene ljuger så det renner av dem for å få profitt, medlemmer er uenige og litraturen likeså. Jeg forstår at det ikke er lett å være i startgropa som akvarist........ Been there.......
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap