Pangio kuhlii - farlig med pumpe med for store hull i?

Hallo. Har 6 kuhlii åler som går i ett 75-liters kar for tiden. Jeg lurer på om de kanskje skal opp i 375 literen min når jeg får fjernet det jeg har av fisk der, men åssen er det med små fisk og sterke pumper?

Jeg har ikke noe problem i det lille mitt, for der er ikke pumpe hullene store nok til at ålene jeg har nå får plass inn. Men i det store mitt har jeg en fluval fx-5, som har ganske store hull, eller... i hvertfall store nok hull til at en kuhlii på (kanskje 5 cm?) og mindre er små nok til å komme seg igjennom.

Er dette farlig for kuhlii'ene, eller er det ingenting å bry seg om?

- Mikael
Er nok en stor sjangse for at ålene kommer i pumpen. Så da må du åpne pumpen å ta de ut igjen, men du kan jo tre en svamp eller strømpe rundt innsuget så dette ikke skjer da!

Står vel en del om det her på forumet.
Jeg har satt på en klump med blåfiltersvamp på innsugsrøret i karet med kuhliåler. Jeg slipper nå å bekymre meg for at de skal bli skadet. Favorittplassen deres er nå faktisk i det lille området mellom svampen og sanda. Der ligger de i en haug og koser seg. Godt med sirkulasjon der antagelig.

En uventet fordel er at svampbiten fungerer som forfilter slik at det ofte er nok å rense denne når vannstrømmen ser ut til å minke. Jeg har derfor i ettertid plassert en slik svamp i det andre karet med utvendig pumpe også. Praktisk synes jeg
okay, får se om jeg somler meg til å kjøpe noe blå filtersvamp etterhvert da =)
Jeg tredde en strømpebukse over. Kom på at de kunne jo forsvinne inn i pumpa !! Kom heldigvis på det før jeg hadde dem ut av posen
Tilfeldig bekjentskap
© Rolf H Dahl 2012
Reklame for plussmedlemskap