Forskjellig adferd på pakistan- og praktbotia.

Har 4 pakistan (4-6cm) og 2 litt større praktbotiaer i samme kar. Disse 4 pakistanbotiaene er veldig nysgjerrige, er ute å svømmer, leter etter mat og finner på mye artig hele dagen. De er definitivt ikke noe redd for ting på den andre siden av karet. De kan spise mat som ligger helt inntil karet, og selv om man banker lett på glasset, så bryr dem seg ikke i det hele tatt.

Praktbotiaene derimot, de er ekstremt lettskremte, og gjemmer seg stort sett hele dagen. De kommer frem litt på kveldstid, men hvis dem ser noe som rører seg utenfor karet, så stikker dem raskt å gjemmer seg igjen. Er det slik at praktbotiaene er mye mer lettskremte og sky enn pakistan, eller kan det være at de er "bare" 2 stk som gjør det?
Hadde det blitt bedre om jeg hadde anskaffet noen flere, eller burde jeg heller ha byttet ut disse praktbotiaene med noen flere pakistan?
Vurderer faktisk å gjøre dette, men synes disse praktbotiaene er veldig fine da....selv om jeg dessverre ikke får sett dem så mye.

De stimer ihvertfall ikke sammen disse 6 botiaene min. Pakistanbotiaene stimer til tider sammen med mine flying fox

Pakistanbotia har jeg ikke hatt så de kan jeg ikke uttale meg om, men Praktbotia har jeg hatt tidligere. Jeg hadde da 9 stk og disse var veldig aktive og ikke redde for ting utenfor karet eller en hånd i selve akvariet. De spiste lett rett fra hånden Mulig de blir noe mer skye når de blir større. Det vet jeg ikke. De største jeg hadde var vel rundt 10-12 cm. Utrolig kjekke fisk. Om jeg kvitter meg med rekene blir det nok Praktbotia på meg igjen
Oppbyggingen av karet har mye å si i forhold til om de føler seg trygge eller ikke.
6-7 stykk "praktbotia" er et absolutt minimum etter min erfaring, med tanke på at det ikke nødvendigvis er alle som går like bra sammen...

De to største her er begge 17 cm lange, og er ikke akkurat blitt noe mer skye med alderen. Tvert i mot er det disse som alltid er først ute til å snappe maten ut av hånda mi.
Hvis du har bare 2 stykker så er det svaret på hvorfor de er så redde. De er stimfisker og skal derfor ha minimum 5 stykk for å kunne trives. De vil ikke stimme med pakistanbotia på samme betryggende måte som med andre praktbotia. Hvis de stimmer i det hele tatt med dem.
Høres ut som mine gamle pakistanbotiaer trives ;o)

Mener å huske at de var du som kjøpte kar og fisk hos meg. Jeg har hatt praktbotia tidligere, og disse var mye mindre framme enn pakistanbotiaene. Praktbotiaer er flotte, men pakistanbotiaer har en mer tittevennlig adferd etter min erfaring. Det virket også som små praktbotiaer er mer livlige enn de store. Den største jeg hadde var 20 cm. Den viste seg gjerne fram om bare jeg var i rommet, men likte ikke fremmede. De små på 6-7 cm brukte mye mer tid på å romstere rundt i karet enn de store.
cara79
Høres ut som mine gamle pakistanbotiaer trives ;o)


Ja, dem trives veldig godt. De savner sikkert Denison`ene dine, men dem har fått mange nye naboer i "karet ditt"

Vurderer fortløpende å bytte ut praktbotiaene med noen flere pakistan istedet......ellers så får jeg se om jeg skaffer flere praktbotiaer.

Har en nabo som også har 2stk praktbotiaer, men dem er en del større. Er vel ca 20cm+, men disse er veldig aktive og nysgjerrige på alt og alle. Vurderer å sette praktbotiaene mine i hennes kar. Kanskje dem vil trives bedre der.

Har forresten lakkert og pussa opp karet og reolen. Ble veldig stilig
Skal prøve å få lagt ut noen bilder........når jeg får tid
Tilfeldig bekjentskap
© Anders Bjørkvist
Reklame for plussmedlemskap