Praktbotia+diskus=

Noen erfaringer med denne kombinasjonen fisk? Er plaget med pestsnegler så jeg trenger noe som kan ta dem. Men jeg vet ikke om de passer sammen med diskus.
Hvis du søker opp Discus her på forum, og så sjekker "Fiskevenner" alternativet på infosiden om discus, så ser du at andre har praktbotia sammen med denne.
Så kan du jo eventuelt ta kontakt med vedkommende, og spørre om dennes erfaringer med disse to i lag

Lykke til
Og om det er en dårlig kombinasjon, så finnes det jegersnegler
Hvis du søker: discus botia...
Så finner du ut at noen har erfaringer med at botia kan feste seg på annen fisk og på den måten skade den.

Jeg understreker at jeg ikke har hatt noen av disse fisketypene selv, og aner ikke hvor stor sjansen for dette er, men..

Discus produserer et næringsrikt slim på kroppen som yngelen skal beite på. Og jeg tror jeg har lest om praktbotia som oppdager at det var god mat. Og da har man et problem.....

I tillegg er det ulike preferanser når det gjelder hvor mye strøm som er ønskelig i akvariet. Botia mye, discus lite...
Det er som thankthefishtank skrevet. Botia og Diskus er en veldig dårlig kombinasjon.

Generelt for botia er at de er natt- skumringsaktive og det passer dårlig med at discus har det med å sove om natten. De samler flokken og går til ro og da passer det dårlig å ha en flokk med botiar som rusler rundt og leter etter mat.

Det jeg har opplevd er at bunnfisker holder seg rimelig godt unna discusens faste soveplasser om natta, men er du uheldig vil du få løse kanoner i karret. En discus som blir skremt vil gå som et prosjektil gjennom karret og det er ikke alltid den stanser før den treffer glasset i overlydsfart.

Man skal velge tileggsfisk til discus med omhu. Min mening er nå at det ikke er behov for så mye annet når man har discus.
badat
Det er som thankthefishtank skrevet. Botia og Diskus er en veldig dårlig kombinasjon.


Jeg vil ikke påstå at det er den beste kombinasjonen men jeg har selv hatt 2-3 stk botia i akvarie med voksen discus flere ganger pga snegler. Min erfaring er at det går bra, men det er sikkert muligheter for at du kan få like mange variasjoner her som i alt annet. Skal du ha vekk snegler så ville jeg anta at det forsøket verdt - følg med den første tiden og se hvordan fisken oppfører seg. Botia'n jeg har benyttet er ungfisk ikke voksen.
Eller la være... spørs hvor mange akvarier trådstarter har..
Dersom trådstarter har et akvarium. Da kan det jo hende det er verre å flytte fisk mellom akvarier.;-P
Nå ble jeg litt usikker. Har noen jegersnegler i karet, men det er tydeligvis ikke nok. er ingen her i området som selger flere heller, som jeg vet om hvertfall. Vil ikke kjøpe i butikk, de koster jo mye der, hvis de har noen inne i det hele tatt.

Tror ikke jeg tør å satse på praktbotia da. Har tenkt på det at de er nattaktive, og jeg trengte vel egentlig bare en bekreftelse. Kan jo hende det går fint og, men jeg tror ikke jet tør å ta sjansen. Har hatt pakistanbotia før å den er kjempeaktiv, så den er utelukket. Nei, jeg får vel lete etter billige jegersnegler istede da.

Takk for hjelpen folkens!
Du kan også lage snegle-feller
Mener å ha lest om folk som utnytter det enkle faktum at snegler beveger seg sakte ved å sette ned litt mat på ei skål i akvariet, og så vente til passende mengde med snegler har kommet for å spise, og dermed løfte dem ut av akvariet. Hvis dette gjentas noen ganger så får du i alle fall tynnet i bestanden....

Forutsetter at du må sortere bort jegersneglene for hånd da.
Tilfeldig bekjentskap
© Arnt Olav Vullum
Reklame for plussmedlemskap