Noen sneglespisere å anbefale meg?

Hei! Vet ikke om dette er rette plassen å poste dette innlegget på, men satser på det. Jeg har vært så uheldig å kjøpt en haug med javamose som var full av småsnegler som jeg snarest vil bli kvitt. Akvariet mitt er på 47 liter, og for øyeblikket går det en hunnkampfisk oppi der. Tenker å dele karet med en skillevegg på midten, for da kan også kampfiskhannen være der, da han bare jager hunnen.

Så lurer jeg på:

Har dere noen sneglespisende fisker å anbefale meg?

Er det for liten plass til en sånn fisk som spiser snegler på den ene siden? Den blir værende på siden hvor hunnen er, da det er der javamosen og mesteparten av sneglene holder til.

Hva foretrekker disse fiskene? grus? Eller går det bra at det er mest av planter, trerot og mose? (hvis ikke har jeg et problem).

Og så, MÅ disse absolutt ha sirkulasjon i vannet?

Jeg ble anbefalt en slags sneglefelle av butikkdama også, men er det noe nytte i disse? Leser nemlig på nettet at de ikke alltid fungerer som de skal.





sats på jegersnegler du...
hei.
Jeg hadde også snegler, både eplesnegler som jeg hadde tenkt å ha, og de små irriterende som følger med plantene man kjøper. Men så kjøpte jeg prakt-botia, noen små og to ganske store, og nå er ABSOLUTT ALLE sneglene borte.. Også eplesneglene, desverre... Men er ikke sikker på om disse vil trives i et sånt type akvarium du har.. Jeg har mine i et 400 liters med alt utstyr.. Kanskje noen andre vet?? De er ihvertfall VELDIG glad i snegler..
Takk for svar dere. Er det noen som vet hvilke sneglespisere som ville trivdes i akvariet jeg har da?
Hei.
Jeg sier meg enig med Sissimor. Sats på Jegersnegler og styr laaaangt unna Praktbotia.
Botiaen blir opptil 40 cm lange, og da sier det seg selv at de ikke vil trives i ditt 47 liters akvarie. I basen her står det at de minimum skal ha 250 l akvarie, selv mener jeg at også det er for lite for Botia.
Selv om du kjøper små Botiaer, så er tilogmed de for små for ditt kar.
Lisa-S
Hei. Jeg sier meg enig med Sissimor. Sats på Jegersnegler og styr laaaangt unna Praktbotia. Botiaen blir opptil 40 cm lange, og da sier det seg selv at de ikke vil trives i ditt 47 liters akvarie. I basen her står det at de minimum skal ha 250 l akvarie, selv mener jeg at også det er for lite for Botia. Selv om du kjøper små Botiaer, så er tilogmed de for små for ditt kar.

Ja, jeg fant ut at jeg ikke kunne ha Botia Men ble anbefalt en annen type på dyrebutikken som passer til mitt akvarie, men husker ikke hva salgs type det var.
Kan det være at de anbefalte deg enten Pakistanbotia eller Sebrabotia da?
Begge disse er ganske vanlige i salg, og er betydelig mindre enn Praktbotia. Men de skal fortsatt ha 100 l ifølge basen her..
Ikke for og ødelegge for deg, men jeg holder fortsatt en knapp på at du burde satse på enten Jegersnegler, eller plukke sneglene for hand hver gang du ser de.

Jeg er selv på utkikk etter Jegersnegler til og ha i mine kar, da jeg for tiden driver og plukke snegler for harde livet. :p
Orker ikke skaffe meg Botia da jeg kun har et kar de kan gå i, og jeg synes ikke de passer inn sammens med de andre fiskene mine..
Lykke til iallefall.
Lisa-S
Kan det være at de anbefalte deg enten [URLBLOCK1] eller [URLBLOCK2] da? Begge disse er ganske vanlige i salg, og er betydelig mindre enn Praktbotia. Men de skal fortsatt ha 100 l ifølge basen her.. Ikke for og ødelegge for deg, men jeg holder fortsatt en knapp på at du burde satse på enten Jegersnegler, eller plukke sneglene for hand hver gang du ser de. :) Jeg er selv på utkikk etter Jegersnegler til og ha i mine kar, da jeg for tiden driver og plukke snegler for harde livet. :p Orker ikke skaffe meg Botia da jeg kun har et kar de kan gå i, og jeg synes ikke de passer inn sammens med de andre fiskene mine.. Lykke til iallefall. :)

Ja, en sånn sebrabotia var det sikkert jeg ble anbefalt ja Jeg får heller plukke sneglene for hånd da... med hansker. Hva skal jeg gjøre med dem da?

Jeg har 5 stk botia histrionica (burmese loach). De blir vel ca mellom 11-13 cm på sitt største. Like artig som alle andre botiaer, og rensket akvariet mitt for en oppblomstring av småsnegler på et par-tre dager.

De roter seg opp i alle mulige situasjoner - og har det med å virre seg inn i L-401ene og L-134's territorium stadig vekk. Lekne, artige og nyttige fisker.
Hei.
For en god stund tilbake hadde jeg samme problem som deg. Snegleinvasjon til de grader. Dro på den lokale dyresjappa, og kom hjem igjen med en praktbotia.
Etter å ha lest her om den, skjønte jeg raskt at dette ikke kom til å funke. Karet mitt er på 54 liter.

Tok med fisken tilbake, og etter litt diskusjon tok de den inn igjen. (siste gangen jeg kjøpte fisk uten å sjekke i basen her først.

De hadde ikke jegersnegler, så jeg dro til en sjappe litt lenger unna, og de hadde. Kjøpte 3 stk, og de begynte å rydde unna. Syns det gikk litt smått så jeg kjøpte 2 til, og de har ryddet hele tanken.

I et såpass lite karr som ditt, er det ikke så mye annet du kan ha som tar snegler.
Du kan jo også prøve indiske kloreker. Dei et sneglar og er ganske hardføre.
har også hørt at slike kloreker kan ta fisk? stemmer det? beklager off topic, men det er sikkert også noe trådstarter vil vite om.
Jonas76
har også hørt at slike kloreker kan ta fisk? stemmer det? beklager off topic, men det er sikkert også noe trådstarter vil vite om.

Hm. Da tar jeg ikke sjansen på det iallefall..
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap