Praktbotia....lost in space!

Hei! Mandag gikk jeg til innkjøp av noe jeg har ønsket meg leeenge, nemlig 5 stk praktpotia. De er små enda, tipper ca 5 cm sånn målt på øyemål. De har stort sett hele tiden siden da gjemt seg under en diger rot jeg har i karet, og jeg har stort sett bare sett en og en. I dag bytta jeg vann i karet og løfta på alt oppi der, men kunne bare finne tre stk! Så hvor er de to siste? De kan ikke ha kommet seg inn i pumpa, til det er de for store.....Kan de rett og slett ha dødd og så blitt spist opp??? Men av hvem? Av de andre praktbotiaene? Eller av "storeslem", min ganske så store gutte-ancistrus som bare ligger og flagrer iltert inni hula si..... Finner ingen tegn til død fisk, så dette er et mysterium!
Har du tett topp på akvariet, eller kan de ha hoppet ut ? Ta en titt bak/rundt karet og se om du finner dem der..
Helt tett, ingen sjans for at de kan ha kommet seg ut. Så hvor viltre de var da jeg putta de oppi, så har vært veldig nøye med å ha det tett på toppen
Min ene har vært borte i flere perioder. En gang svømte den rundt i pumpehuset, men den var ikke der da jeg kikket tidligere. Men plutselig så jeg altså noe orange som beveget seg inni der. Den svømte ut og inn gjennom en minimal åpning. En annen gang den var borte fant jeg ut etter et par dager at den stod mellom bakveggen og pumpehuset, bak slangen til luftsteinen. Den var fremme og spiste, og stilte seg så rett opp og ned der igjen. Det er ufattelig at den klarte å klemme seg inn der. Flere ganger har jeg trodd den var borte/ død, for så plutselig oppdage at den er der igjen - uten at jeg har peiling på hvor den har vært.

Jeg hadde 2 stk, og jeg fikk etter hvert en følelse av at dette var et mobbeoffer, den andre var direkte slem med den og den turte rett og slett ikke være framme annet enn for å få litt mat. Jeg kjøpte da en til. Og nå svømmer alle 3 rundt sammen og virker å trives og ha det gøy. Det er virkelig morsomme fisker.
Ja, de er noen raringer! Mine er veldig sky da, 3 stk har dannet seg en liten gjeng og bosatt seg under ei rot. Nr 4 (som jeg fant igjen!) deler hule med ancistrushannen og har nok levd godt på egg og yngel der siste uka.... Nr 5 er fremdeles lost in space...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap