Praktbotia spiser mye

Hei.

Jeg har to praktbotia og tre pansermaller i mitt akvariet.
hadde også en kampfisk.

Så til saken, den ene praktbotia ser ut til og spise altformye, den eter alt den kommer over og jager og er agresiv mot de andre fiskene når de prøver og få i seg lit mat,
Måtte også ta ut kampfisken for den var "slem" mot den og.

det skal jo sies at den andre praktbotiaen er omtrent dobbelt så liten som den store aggresive.

så nå "låser" jeg inn den store i ett "barnebur" så de andre får i seg lit mat
er dette normalt eller vil det gå over, virker som den store har helt tatt over akvariet og er sjefen!
Kjenner meg litt igjen her!=)
Har 5 stykker, og den ene er som din, både aggressiv og nærmest farlig for enkelte andre beboere når det kommer mat i karet.
Trodde først den var full i yngel, men har innsett at fisken rett og slett bare er blitt feit! Går det ann å mosjonere den?=)
Er litt usikker på hva jeg skal gjøre det med dette "problembarnet", ser vel for meg at det blir emmigrasjon, har så mange andre beboere å ta hensyn til.
Har du plass nok til praktbotia? De blir ganske store. De skal også være en stim for å trives. Dette er sakset rett fra kunnskaps databasen her på forumet:

Med sitt attraktive oransje og svartstripete mønster er dette en fisk mange nybegynnere ofte faller for og kjøper. Det er dessverre få butikker som opplyser om Praktbotiaens faktiske behov og hvor stor den faktisk blir, noe som gjør at den nesten alltid blir plassert i altfor små akvarier. Praktbotiaen anbefales ikke til hvilket som helst akvarium. Tenk på det faktum at de kan bli over 20 år gamle og 30-35 cm - det er ikke noe for akvarister med de typiske, små selskapsakvariene. Som oftest dør de etter kort tid i selskapskar, bare en brøkdel så gamle som de kunne blitt

Bør holdes i grupper/stimer på minimum 5-6 stk, ellers kan de bli for aggressive.
Den er en god svømmer som har et høyt aktivitetsnivå. Kan lett stresse rolige fisk som f.eks. skalarer. Pga fiskens høye aktivitetsnivå bør den ha en god vanngjennomstrømning som den kan "trimme" imot. Dette er for å simulere fiskens naturlige livsvilkår i strømmende elvevann.

Anbefalt minstestørrelse på akvarium for praktbotia er 250 liter.

Hvis man ser på Praktbotia som har gått i store kar med ditto foring blir man rimelig overasket hvor store de kan bli.
Jeg har mine i et 450 l kar med to pumper og god gjennomstrømning. Veldig enig i det du sier ang butikker og manglende informasjon til kjøpere, det er bare utrolig synd!
Tilfeldig bekjentskap
© Tobias Olsen
Reklame for plussmedlemskap