Slem rødfinnet botia :(

Vi kjøpte for et par uker siden to rødfinnet botia, ti neontetra og fem sebrafisk. Har et 100 L akvarium. Vi har ikke hatt fisk på veldig mange år, og spurte spesifikt om rødfinnet botia ville angripe småfiskene. Neida, det skulle gå greitt. Så dama på dyrebutikken putta alle fiskene i samme pose! Når vi kom hjem hadde en neontetra dødd. Resten døde i løpet av de neste dagene. Mest sannsynlig neonsyken pga stress fikk vi vite. Dette var jo litt trist for sønnen min som hadde valgt ut fiskene, så vi kjøpte to slørhaler for en uke siden. I løpet av natta har de fått oppspist store deler av halen sin, og en sebrafisk har mista et øye. Og gjerningsfisken, det antar jeg er botiaene? Kanskje den som skremte neontetraene til døde også?
Om du er sikker på at det er botiaene som er skyldige så bør du kunne levere de tilbake til butikken siden de har gitt dere feil opplysninger. Jeg lurer likevel på om det er botia dere har. De pleier ikke plage fisk på den måten. Det er ikke ildhale du har? Da bør du ihvertfall få byttet den inn siden den er kjent for å kunne være plagsom, noe du kan lese om i fiskebasen. Større kar behøver den også.

Jeg lurer også på om dere satte inn fisk med en gang eller om dere kjørte inn filteret først? Hvis filteret ikke er innkjørt så kan det også forårsake fiskedød. En dråpetest for nitritt er kjekt å ha liggende slik at man kan bytte ut noe vann om det skulle bli utslag på testen og dermed unngå at fiskene stryker med eller blir syke. Du kan lese mer om hvorfor filteret må kjøres inn i akvarieskolen som ligger under artikler her øverst.
Rødfinnet botia
Kan bare finne en art her i fiskebasen som kan passe til beskrivelsen.
Hvis butikken kalte dem for "rødfinnet botia" mener jeg dere bør levere
dem tilbake og kreve pengene tilbake for både disse og fiskene dere har
mistet. Regner med at det handler om Praktbotia. Hender jo at de er hissige
på andre fisker, men hovedargumentet mot disse fiskene er at de trenger
et mye større akvarie enn både dere og jeg har, har selv 4 stk i et 180-l kar(har dårlig samvittighet).
En annen og mye hissigere sak er Skunkbotia. Den har vel ikke røde finner og passer absolutt ikke i et selskapskar med små fisk.........
En annen mulig grunn til deler av fiskedøden kan være Ammonium/Nitritt.
Hvor lenge har karet stått til innkjøring ? Anbefaler at dere kjøper tester for NH4 og No2 og leser om innkjøring og vannverdier her på AF.
PS ! Slørhale/Gullfisk trenger også større kar.
Hmmmmmmm
Dere hadde fått svar. En annen i samme gate er Regnbuelabeo.
Det er denne det er snakk om. Har hatt praktbotia før, og dei har jo bare vore greie å ha. Men disse her kan tydeligvis være ganske aggressive. Dei ligg i skjul heile tida og kjem tydeligvis fram om natta for å vere slemme.



Angående neontetra som døde, så trur eg det var pga stress (neonsyken fikk eg forklart på butikken, tydeligvis ganske vanlig). Men det er jo ikke så rart kanskje når alle fiskene blei putta i samme posen. Det blei ganske mange fisk i en liten pose.

Nei, får manne meg opp og ta fisken med tilbake. Vi fylte opp akvariet i hovedsak fordi sønnen min ville det (eg er også glad i akvariet, men har ingen sterk interesse). Så vi vil helst ha fisker som er enkle å ha og som ikke er så forferdelig sky. Rødfinnet botia var et skikkelig feil valg på alle måter

Blågrønn botia (rødfinnet botia er det danske navnet), Yasuhikotakia modesta, blir opptil 25 cm lang, så den bør ha i hvert fall 300 liters plass ifølge fiskebasen.

Så mitt råd er: Lever fisken tilbake, forlang pengene igjen, og be de ansatte på akvarieforretningen om å skjerpe seg. Minn dem gjerne på om at det faktisk er levende dyr de driver og klomser med.
Kampfisk
[URLBLOCK1] (rødfinnet botia er det danske navnet), [i]Yasuhikotakia modesta[/i], blir opptil 25 cm lang, så den bør ha i hvert fall 300 liters plass ifølge fiskebasen. Så mitt råd er: Lever fisken tilbake, forlang pengene igjen, og be de ansatte på akvarieforretningen om å skjerpe seg. Minn dem gjerne på om at det faktisk er levende dyr de driver og klomser med.


Amen Finn ikkje kvitteringa, så spørs om eg får levert tilbake. Kanskje dei dukker opp på bytte/gis bort her straks. Eg er dårlig på å stå på mitt i butikker. Men ut av mitt akvarium må botiaene i alle fall.
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap