En smellfeit og en blek og tynn en

Hva i all verden skal jeg gjøre? Jeg har tre praktbotia igjen (uhell under flytting til nytt akvarie) Den ene er normal på alle måter, farge og fasong, den andre er kjempeflott i fargen og så tykk at det nærmest ser ut som om den har utviklet hengebuk, og den tredje er bleik (svarte striper, men nærmest hvit hvor den skal være oransje) og innhul.

Jeg har ett akvarie til, men det er p.t. ynglekar for en heller gravid platyfrøken og vil ikke bli ledig enda...

Har det en sammenheng med at jeg har mistet en kobbertetra, og har en til som er bleik? Finner ingenting på sykdomssiden som passer symptomene, så jeg har til nå tenkt at det er alderdom på tetraene (det er ca to år siden jeg kjøpte stimen...)

På forhånd takk for svar

red: Har tatt vanntest, ph=6,8, kh=ca3, gh=>6, no3=0 og no2=0
Den du sier er innhul, har ganske sikkert smittet akvariet ditt med parasittene sine. Det er dessverre vanlig sykdom hos praktbotia, og det er alltid lurest å kjøre en "avlusing" i et eget karantene-akvarie før man har dem i hovedakvariet.
Jeg har dessverre ikke botia selv, men andre som har hatt denne "skinny disease" på sine botia, kan kanskje hjelpe med forslag til medisiner. Ellers kan du i mellomtiden google kallenavnet på sykdommen "skinny disease". Den heter så, fordi de rammede fiskene blir så magre at de ser innhule ut. Det er parasitter i innvollene som gjør det.

I mange tilfeller må man medisinere dobbelt. Først må man kverke alle parasittene med en antiparasittmedisin, og deretter må man medisinere med noe antibakteriellt pga alle skadene innvendig som parasittene har laget.
Takker for svar
Tusen takk for svar Mona O Har observert litt mer adferd og den smellfeite er ei skikkelig bølle som eter som en hest, har også fått noe jeg mistenker er sykdom på en annen fiskesort i tanken, så her blir det karantene til ting har stabilisert seg. Spørs om jeg fikk med sykdom fra butikken Så man får vel bare avvente og se. Ny fisk blir de ikke på ei stund i alle fall....
Men jeg fant en platy yngel i dag;
Karantene gjør jo ingen friske. Det må medisin til.
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap