Praktbotia som ikke spiser snegler

Inaktiv bruker
Jeg har praktbotia, de er ganske små ennå, ca 5-6 cm, og de spiser ikke pestsnegler som jeg har i akvariet. Er det fordi de ennå er så små? Vil de spise pestsneglene når de vokser til?

De spiser ellers MYE og har alltid mye mat i magen ser jeg Jeg forer med forskjellig for, siden jeg har flere ulike fiskeraser i karret. Så de får både fersk krill, alge/vegetarisk for, vanlig flakfor, malletabletter, squash mm.

Jeg har ganske mange pestsnegler i karret, som jeg håper på å bli kvitt
Da fôrer du kanskje for mye? Gi dem noen fôringsfrie dager, så får de kanskje appetitten på snegler tilbake
Inaktiv bruker
De var veldig tynne da jeg kjøpte dem, og halvparten døde innen et par døgn, men de som har klart seg har vokst og er mye rundere nå. Har hatt dem i 6 uker.
Sneglene har de ikke rørt noensinne.
Inaktiv bruker
ER akvariet innkjørt?
Hvordan er vannverdiene, hvor stort er akvariet og hvilke andre fisker har du i det?
Vannelement
Sneglene har de ikke rørt noensinne.
Det kan du vel ikke være helt sikker på?

Du sier; de spiser MYE og har alltid mat i magen. Det tolker jeg som at de får mye mat, og dermed har de kanskje ikke behov for å spise snegler
Inaktiv bruker
Spock
ER akvariet innkjørt? Hvordan er vannverdiene, hvor stort er akvariet og hvilke andre fisker har du i det?



Ja, det er innkjørt, 180 liter, og de ser ut til å stortrives sammen med Panda garra flavatra, endlers guppy, og noen L144 ungfisk samt en Regnbuelabeo og noen flying foxbabyer. Har satt opp akvariet for 6 uker siden men brukte innkjørt filterpumpe og brukt sand og planter fra et annet akvarium + at jeg brukte akvariumvann fra innkjørt akvarium, samt har kjøpt enda en innvendig filtepumpe så det har to filtre som er oppgradert med ekstra mye/mer/bedre filtermedie. Eheim biopower 240 og Fluval U4. Fungerer igrunnen bra sånn. Null nitritt og klart vann.
(Skal ha et større akvarium med utvendig filterpumpe til høsten!)

Men, han jeg kjøpte fiskene av hadde et akvarium med en del døde fisk i, og sa de var svake etter reisen, og de var veldig tynne. Derfor døde det 4 praktbotia i løpet av bare to dager, og det var da i et annet akvarium som var innkjørt i ca 10 måneder, før jeg flyttet dem over i det nye og større. Leste om "skinny disease" på Praktbotia, og tenkte at de døde fiskene led helt klart av det. Men de 3 som er igjen har overvunnet det uten tvil.

De ser friske ut nå da, veldig sosiale og frempå og ikke sky eller lignende. Selvsagt kan jeg ikke være 100% sikker på at de ikke har spist noen små snegler, men jeg ser jo at de ikke bryr seg om snegler når de svømmer forbi dem på jakt etter mat.

Jeg bruker Cappatablad i karret for å senke ph verdien litt. Det er dermed pH på rundt 7-7.5 litt unøyaktig målt med Tetratest.

Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap