Praktbotia - en skjør fisk?!?

Hei!

For litt over en måned siden fant jeg min første praktbotia syltynn og død. Fisken var tynn fra før av, noe som jeg da trodde var normalt.

For 3 uker siden kjøpte jeg 6 praktbotia som hadde litt mer på seg enn den forje. I kveld oppdaget jeg at en botia svømte bortover, for så og "miste kontroll", og falle nedover. Stakkaren ligger også på sanden og faller på siden.
Botiaen er ikke like "tykk" som de andre, men jeg kan heller ikke si at den er mager!
Nitritt og PH er normalt og mat får fiskene annen hver dag (og de forsyner seg nok fra matfatet)
Er Praktbotia så skjør og vanskelig å holde? Synes det er trist siden de er så fine og morsomme!! Er det noe jeg gjør galt?
Inaktiv bruker
Hvordan er vannverdiene dine? Hva mater du med?
I akvaristisk sammenheng er Praktbotia en "skjør" fisk. For det første så har den som regel ingenting i et "vanlig" akvarium å gjøre. Dernest så er den utrolig følsom for ammoniakk/nitritt/nitrat. At den er tynn tyder på at den er utsatt for det som kalles "skinny disease". Dette er ikke en sykdom pr. definisjon, men en betegnelse på en tilstand. De fleste importerte Botiaer er ofre for dette. Det du må gjøre med alle botiaer er å kjøre både parasittkur (dewormer) samt antibakteriell behandling for å forhindre sekundær infeksjoner. Det finnes ingen lovlige parasitt/bakterielle medisiner i Norge som får bukt med dette problemet. Men det finnes mange medisiner på nettet som kan importeres. Vær obs på at disse er ulovlige å importere om du velger å bestille disse.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap