Hvilke botia er de mest effektive sneglespiserne?

Jeg har fått uønskede pestsnegler i karene mine.. ÆSJ!
I de minste karene satser jeg på at jegersneglene tar jobben, men i de største vurderer jeg å kjøpe et par grupper med botia.
Tar f.eks. dvergbotia snegler? Eller jeg kan spørre; hvilke botia tar ikke snegler?

Jeg må legge til at botiaene ikke KUN blir innkjøpt p.g.a. sneglene, men mest fordi de er noen utrolig facinerende og morsomme fisker. Da blir dette en vinn - vinn situasjon.
Reker?
Har du vurdert Reker som alternativ? Finnes en del artige snegle spisere innen reke grenen. Forsåvvidt fantastiske ryddedyr. Dverg botia er en fin løsning om man har en del små fisk og ikke veldig stort akvarie.
Takk for svar!
Nja, reker er ikke helt min sterkeste side, føler de da blir anskaffet kun for drittjobben og ikke for interessen. Men det er så klart et alternativ.

Føler mer for en botia-art som vil gjøre vei i vellinga, samtidig som de vil stå for mye underholdning og glede i karene. En skikkelig snål fisk!
Er helt enig, botian er en kjempe morsom og nyttig fisk.. Mange fine varianter, sumo, bengal og pakistan er nok mine tre favoritter sålangt. Blir nok noen i mitt neste akvarie prosjekt.
Ja, enig med deg. når de ligger sideveis og ser døde ut, og bare sover, er de ubetalelige. Og klikkingen på glasset, og lyden når de spiser er rå.

Ellers syns jeg det ser ut som de stadig er på utkikk etter litt hyss, men det er kanskje fordi de ser så glade ut og har glimt i øyet..? Jeg har aldri opplevd dem som "slemme", men livlige og veldig aktive.
Som du kanskje skjønner, jeg har hatt botia tidligere. Love it!

Men fortsatt lurer jeg på hvem som er råest på sneglefest? Har du noen tanker om det?

Tar jeg sjansen på en art, f.eks. polka-dot, og lar dem rydde opp i 112L, for så å flytte dem permanent inn i 250L..?

Arrester meg gjerne hvis jeg er helt på viddene her.
jeg syns pakistanbotia er den beste sneglespisern og den blir ikke så stor heller =)
men alle botiaer er stimfisk og du bør holde minst 5 for at de skal trives.

men de aller beste på snegler er jo kulefiskene hehe, de ville utryddet karet ganske raskt for snegler

ellers så er det jo jegersnegler som også lett utrydder andre snegler, og til og med kurveciklider spiser snegler

Etter gode råd, blir det ei gruppe pakistanerede. De får bo ei stund i 112L, for så å flytte permanent til 250L. Kan ikke tro at det blir fiskemishandling. Det ligger ei kokosnøtthule og venter på de, for de kommer senere idag I tillegg har jeg avertert etter flere jegersnegler til de små karene. Dette ordner seg!

Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap