Praktbotia ramponerer plantene :/

har for en liten stund siden adoptert 2 stk praktbotiaer som hadde blitt lurt på kusinen min til å ha i et kar på max 40 liter, med grov bunnsubstrat. jeg tok de derfor imot, siden jeg har en 120 (ja, jeg vet det er for lite, men det er bedre) i karet har jeg fin sand som bunnsubstrat, og jeg ominredet slik at det er mange flotte, store og små skiferhuler. karet er godt beplantet (enn så lenge) og har god gjennomstrømning av vann. (1 fluval 204, en stingray 15 og en sirkulasjonsonspumpe ukjent opphav. jeg har også lagt opp til å ha luft i form av boblemaskin, må bare kjøpe en ny, siden min sønn syntes det var morsomt å kaste den forrige i bakken (...)

kusinen min hadde også hatt problemer med at de dro opp planter, noe jeg trodde jeg hadde klart å unngå, ved å gi dem litt mer å utforske... men, det varte ikke så lenge. nå har de vert her i ca 3 mnd og de siste 2 ukene har de tatt helt av på plantene

jaja, det var den fortellingen.. hehe.. noen tips?? anyone?

Kanskje dem ikke liker ominnredningen din?? :P

Har du snegler?

Kan jo være at dem leter etter mat, skivesnegler liker jo og gjemme seg rundt på planter.

Eller dem er rett og slett bare pøbler som liker og herje litt..
takk for svar. nei, ingen pestsnegler/uønskede snegler her. bare sandsnegler, og de er jo under sanden.. ikke på plantene.. det er jo forsåvidt ikke et STORT problem det her, men temmelig irriterende.

du har nok rett i at de er pøbler det var de jo når jeg fikk dem, men de lot plantene vere i fred en god stund, så trodde liksom de hadde nok å finne på.. kanskje hvis jeg får skaffet den boblemaskinen og varierer enda mer i kosten, vi får se.

Inaktiv bruker
Men røttene til plantene er i sanden, kanskje den vil ta opp plantenefor å komme bedre til?
De lot plantene være i fred en stund, og nå røsker dem opp røttene for og finne sandsneglene der nede, som spock sier..

prøv og rive litt i sanden slik at det kommer opp litt snegler til dem og se om det hjelper
uhm, men de tar plantene midt på stilken :/ dessuten, jeg vil jo ikke at de skal spise opp alle sandsneglene.. de vasker jo sanden :p
Inaktiv bruker
Da må jeg dessverre si at du skulle tenkt på det før du skaffet dem, de lever av snegler. :P
hehe. ja, det er riktig. jeg får gå og handle en plante eller to der jeg aldri pleier å handle fordi jeg får med snegler, så er jo det problemet løst :p (jeg har som sagt adoptert disse pøblene, og vet at de etterhvert skal flytte, fordi 120 liter ikke er stor nok plass )
Mulig de savner litt grønt å spise !?! Hva med å gi de forvellede grønnsaker som rosenkå, gulrøtter, brokkoli. De liker godt agurk også.
De tok noen av skuddene på anubiasene mine, men det var når det var lenge siden de hadde fått grønnsaker.
Mine Praktbotia rører ikke planter i det hele tatt.

Men, de er sikkert på jakt etter sandsneglene dine.

Du ar jo mye sand i karret ser jeg, mye mer enn nødvendig, med mindre sand er du ikke avhengig av å ha sandsnegler.

Tilfeldig bekjentskap
© Frode Storheim
Reklame for plussmedlemskap