Hva er galt med min pakistan botia?

Pakistan botian min får av og til noe som ligner på rykninger. Det skjer ganske fort og han havner på siden. Smømmer sidelengs litt før han klarer å rette seg opp. Har lakt merke til at av og til ''puster'' den mye fortere en de andre pakistan botiane.
Hei, Aleksander! Usikker på hva det er med den botiaen din, men siden du er fersk med dette her tenkte jeg bare å fortelle deg at du må være klar over at Botia er den første fisken som vil vise deg det, når vannkvaliteten blir dårlig. Botia tåler absolutt ikke dårlig vannkvalitet, been there,done that...MIstet en gang 4 av 5 praktbotia i et 350-liters kar pga en eneste død glødebåndstetra som jeg desverre ikke oppdaget i tide...altså, ser du tegn til trøbbel hos botiaene dine, så skift vann med en gang, men ikke mer enn halvparten i slengen, og da bruker du selvfølgelig temperert vann. Viktig at temperaturen ikke endrer seg i et botiakar...har du sjekket nitrit og nitrat? Viktig...nå kan det jo være sykdom eller noe, men tror nok det har med vannkvalitet å gjøre. Aldri botia før karet/filteret er grundig innkjørt...minst et halvårs tid...Botia er ikke enkle å ha med å gjøre...Vet det, har hatt det meste av tropisk ferskvannsfisk. Bare som litt tips dette altså.
Må få rette meg selv litt her...de er faktisk ganske lette å ha med å gjøre, SÅFREMT man sørger for topp vannkvalitet og stort nok kar. Da går det veldig greit, men det med vannkvalitet er superviktig for disse fiskene. Lykke til.
Takk for svar :)
Skal være flink å sjekke. kjæresten har hatt akvarium i noen år å hun har hjolpet meg litt på vei. akvariumet har innkjørt seg i en og en halv måned. vannkvaliteten ble sjekket og alle verdier var super. Dette er ca to uker siden. pakistanbotiane kom etter det. Så burde sikkert teste på nytt. Har vært flink å skifte vann ca1/3 et par ganger i uken. Men må innrømme jeg har rotet litt i karret pga mye ny dekorasjon og planter. Uansett takk for svar. Lærte bra av svaret
Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap