Prakt botia, merkelige

Prakt botiaene mine, som går under kallenavnet tigeflokken her i huset, ser ut til å klare seg veldig bra. Men de oppfører seg veldig rart, iforhold til hvordan jeg trodde de skulle. Lurte på om andre har opplevd noe lignende, hvis ikke er nok dette hvertfall en morsom historie.

Kjøpte tre stykk, mininum for at de skal ha det greit, har bare et 75l akvarium og så. I begynnelsen var de litt skeptiske, holdt seg mest bak i den lille skogen og langs bunn. Spesielt kampfisken likte de ikke, syns visst mollyene mine var litt store og farlige og. Etterhvert begynte de å slappe av bak i skogen sammen med kampfisken, så det var tydeligvis ikke like skummelt lenger. Etterhvert begynnte de generelt å komme mer ut, støvsugde bunn en hel masse, slik man ofte ser de gjør i andre akvarier.
Men de to siste månedene har de begynt å være mye mer i toppsjiktet. De legger seg faktisk på rygg og spiser fra overflaten og snufser i overflateplantene mine. Når jeg mater kommer de også opp, står ofte rett opp med hodet litt over vann og halen rett ned og suger i seg mat fra overflaten. Dette resulterer i at de får med litt luft og, og denne smetter ut av gjellene under vann som bobler, noe som lager ganske mye lyd faktisk. I begynnelsen trodde jeg det var problemer med de elektriske bak akvariet og at det kanskje hadde kommet vann her. Høres litt sånn ut faktisk.

Enkelte ganger legger de se bare ned på bunn, litt gjemt bak plantene, ved siden av hverandre og ser ut som de slapper av eller sover. De er meget fine i fargene, untatt når de slåss, da blir alltid minst en litt spakere. Tenkte å kjøpe en til så de blir 4 og kanskje roer seg litt. Syns bare de oppfører seg litt rart når de leker delfiner i overflaten med snuta opp.
Kan høres ut som om de ikke får nok mat i sitt naturlige sjikt, syns jeg. Dersom fóret ikke rekker å ramle på bunn før det er spist opp av andre fisker så har jo ikke botiaene annet valg enn å forsyne seg fra overflata.

Hva slags fór gir du dem? Botia og andre bunnlevende fisker trenger fór som synker ned til bunn og ikke bare flyter i vannskorpa.
for
bruker Tetra Plecomin, synkende tabletter, gir disse på nattestid. Ellers Tetramin og tetra betta.

Kanskje hyppigere slike tabletter er en løsning da, men de virker nå mer interessert og fornøyd med foret som gis i overflaten.

ks
Syntes å huske at mine egne praktbotiaer drev på med noe lignende. Reagerte aldri noe over dette, og dem fikk mat så det holdt

Kan rett å slett være at dem har finni ut at det lønner seg å ta seg en tur opp i overflata, for da får dem jo mat både i pose og sekk
Vet svaret tror jeg
Var i dyrebutikken for et par dager siden og spurte ut om litt fisk og hva jeg kunne ha og sånn i akvariet mitt.. og da nevnte han prakt botia og at det var en artig fisk, på grunn av at den "sover" på ryggen. Og så er det alltid 1 av dem som er våken og holder vakt...
Både botia, siamesere og ancistrus ser ut til å like flakfor minst like godt som tablettene jeg gir dem
Mine spiste røde mygglarver fra vannoverflata fra hånda mi, og de kom også opp til toppsjiktet og spiste micro waffers.
jeg har også 3 prkatbotiaer i mitt kar.. og de oppfører seg på samme måte som det dine gjør. De får mat så det holder, så jeg regner med at slik oppførsel er "normalt". De er friske og fine i fargene..Så det det ser ut som de har det bra..
Oj, denne tråden var jo egentlig eldgammel...
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina Fossen
Reklame for plussmedlemskap