Har noen hørt om ' Zodiac botia'?

Var innom en zoo-forretning i dag, og så en fisk jeg ikke har hørt om før: "zodiac botia" var den merket med på glasset.

Antagelig et populærnavn, men det var ingen som visste det latinske navnet på botiaen. Synes egentlig den så litt "ålete"ut, men...kanskje bare en ekstra tynn botia, det er jo ikke uvanlig at fisken i butikkene er syltynne.

Noen som vet hvilken fisk dette egentlig er snakk om?

Jeg prøvde å søke på zodia* i fiskebasen, for kanskje det var stavet enten Zodiac eller Zodiak, men det kom ikke opp noen tilslag.

Jeg er egentlig på utkikk etter en botia som kan renske karene mine for pestsnegler (det begynner å bli alvorlig mye i enkelte kar), men har ikke helt bestemt meg for art enda. Har lyst på Pakistanbotiaen.
Hei !

Har ikke hørt om den Botiaen, men du kan vurdere å gå til innkjøp av en sneglespisende malle.
L maller er jo godt likt i huset der ser jeg .
Jeg begynte å få veldig mye av de vanlige posthorn sneglende i et av karene mine, leste så en plass at L-007 (Vampyr pleco) skulle spise snegler.
Kjøpte 2 stk små L-007 og etter en til to mnd'er så ble det tomt for snegler gitt. 150 literen var totalt renska for snegler.

Disse blir jo forholdsvis store da, men de vokser ikke veldig fort ser jeg.
Jeg har nå innført en god slump med snegler igjen, som fór til 007

http://www.planetcatfish.com/catelog/loricari/leporaca/1797_F.PHP

Kanon flotte er de også.

Mvh Stig J.
Mener at danskene kaller/kalte Botia for Smerling. Kan det være nr 3 her du tenker på? Fant også en mulig Nemacheilus triangularis ?


Sebra botia kansje?
Som forslag til art altså, ikke identifikasjon av den du så.

Jeg har enda ikke sett bilder som yter disse fiskene full retferdighet. Helt nydelig mønster og farger. Veldig "utrykksfullt" ansikt.
Jeg overtok et gamelt akvarium med fisker i, og der var det to slike.

Forige eier sa at de hadde hatt fiskene lenge og at de var fullvoksne. Jeg har målt de til 7 cm.

Jeg prøver å finne noen i Bergensområde med en stim av disse som kan overta de, da to alene ikke er noe serlig

stigger
Jeg begynte å få veldig mye av de vanlige posthorn sneglende i et av karene mine, leste så en plass at L-007 (Vampyr pleco) skulle spise snegler.


Oj, tusen takk for tipset Det hadde jeg ingen anelse om, at det fantes L-maller som spiste snegler! Da tror jeg faktisk jeg går for den fisken istedet

Igjen, tusen takk! Nå går smilet nesten rundt, om ikke øra hadde stått i veien *he-he*

Ser at den blir litt i største laget for meg, men med den farten L-maller flest vokser så har jeg god tid på meg. Skal se jeg en vakker dag flytter til større bolig...
og større bolig= større akvarier!
Zodiac-Schmerle (Mesonoemacheilus triangularis)

Den tror jeg sannelig det er! Den var ihvertfall utrolig lik bildet, både kroppsfasongen (litt ålete) og mønsteret! Den var mer åle-aktig i kroppen enn hva jeg vanligvis forbinder med botia, og det var jo også den på dette bildet. Også hadde den Zodiac i navnet sitt
Godt forslag, den hadde fin størrelse, perfekt etter min smak og til mine kar
*notere huskelapp: Sebra botia*

Rose U
[URLBLOCK1] Sebra botia kansje? Som forslag til art altså, ikke identifikasjon av den du så.
mona o
Zodiac-Schmerle (Mesonoemacheilus triangularis) [I]Den[/I] tror jeg sannelig det er! Den var ihvertfall utrolig lik bildet, både kroppsfasongen (litt ålete) og mønsteret! Den var mer åle-aktig i kroppen enn hva jeg vanligvis forbinder med botia, og det var jo også den på [URLBLOCK1]. Også hadde den Zodiac i navnet sitt:)


Den så lekker ut!

Men så er jo jeg glad i "ålete" fisker
MC Darup
Men så er jo jeg glad i "ålete" fisker :)


Not me....:/
Den var faktisk så "ålete" at jeg ikke hadde gjettet at det var botia om det ikke var eneste fisken i karet, og lappen sa at det var botia.
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap