Praktbotia / pakistanbotia
vurderer å kjøpe akvarium som hovedsaklig skal inneholde botia. Har lest noe om de, men har en del spørsmål. Kan jeg ha både praktbotia og pakistanbotia i samme akvarium ? vet de skal være flere sammen, hva er minimum antall ? Akvariet blir sannsynligvis et 240-250 l. Hva slags fisk passer sammen med de ? ( kunne tenkt meg noen kobbertetra og noen corydoras ) men er åpen for alle forslag, da det først og fremst er botia jeg vil ha. Ser de helst skal ha finkornet grus, hvor finkornet ? biltemasand ? MÅ de ha snegler som mat ?
Postet 08.04.06 kl 11:50
Hvis du har planer om planter i karet deres, tror jeg "snegleproblemet" (å skaffe dem snegler som føde) er løst
Det kommer så godt som alltid snegler med planter man kjøper. Kun de av oss akvarister med klart nok hode som husker å vaske plantene GODT i rennende vann før de puttes i akvariet, slipper unna pestsnegler.
De elsker jo å spise snegler, så det er sikkert bare moro å se dem jakte på snegler rundt om i karet og glupskheten deres når de finner en
PS!
Jeg stemmer for Pakistanbotia Den er sååå fin!
Jeg skal kjøpe meg en stim av dem selv, men karet jeg er så plaget med snegler i, inneholder stadig Corydoras-egg så jeg er litt redd botiaene skal ta dem også.
Det kommer så godt som alltid snegler med planter man kjøper. Kun de av oss akvarister med klart nok hode som husker å vaske plantene GODT i rennende vann før de puttes i akvariet, slipper unna pestsnegler.
De elsker jo å spise snegler, så det er sikkert bare moro å se dem jakte på snegler rundt om i karet og glupskheten deres når de finner en
PS!
Jeg stemmer for Pakistanbotia Den er sååå fin!
Jeg skal kjøpe meg en stim av dem selv, men karet jeg er så plaget med snegler i, inneholder stadig Corydoras-egg så jeg er litt redd botiaene skal ta dem også.
Postet 08.04.06 kl 15:13
Endret: 08.04.06 kl 15:15
Postet 08.04.06 kl 15:51
Tror nok du mona o må ta litt av skylden for at jeg falt for pakistanbotia Tror jeg så et tidligere innlegg du hadde, der du hadde link til den botiaen.
Grunn til at jeg ikke har lyst til å mate de med snegler, er att jeg syns synd i de (sneglene) har ikke lyst til at de skal ende opp som mat. Men har aldri vært plaget med snegler i akvariet, er kanskje annerledes om en får akvariet fullt av uønsket snegler, og vil ha de bort.
Grunn til at jeg ikke har lyst til å mate de med snegler, er att jeg syns synd i de (sneglene) har ikke lyst til at de skal ende opp som mat. Men har aldri vært plaget med snegler i akvariet, er kanskje annerledes om en får akvariet fullt av uønsket snegler, og vil ha de bort.
Postet 08.04.06 kl 17:49
Om du skal ha mest botia, er det liten nytteverdi å samtidig ha corydoras. Begge typene fisk, vil ha samme område å bo på, samt å finne mat på. Så det er jo ikke noen vits at det blir for trangt i kjelleren
Ville nok heller hatt en god stim med f.eks kobbertetra, og ett par større fisk som f.eks gurami. Rett å slett for å "fylle" alle vannlagene i karet med vakre fisk
Har selv ikke hatt andre botia enn praktbotia, og dette er meget spesielle\ morsomme fisk.
For makan til sær adferd, skal en lete lenge etter. Sove på siden\ rygg, svømme til toppen når det er mat (ikke helt vanlig adferd, men heller ikke uvanlig), sosiale (logrer på glasset når du kommer), og etterhvert håndtamme fisk. Mine pleide allid å leite mellom fingrene mine etter mat, når jeg bytta vann
Ville nok heller hatt en god stim med f.eks kobbertetra, og ett par større fisk som f.eks gurami. Rett å slett for å "fylle" alle vannlagene i karet med vakre fisk
Har selv ikke hatt andre botia enn praktbotia, og dette er meget spesielle\ morsomme fisk.
For makan til sær adferd, skal en lete lenge etter. Sove på siden\ rygg, svømme til toppen når det er mat (ikke helt vanlig adferd, men heller ikke uvanlig), sosiale (logrer på glasset når du kommer), og etterhvert håndtamme fisk. Mine pleide allid å leite mellom fingrene mine etter mat, når jeg bytta vann
Postet 08.04.06 kl 17:57
Takk for svar alle sammen, men hvor mange prakt/pakistanbotia må en ha ? 5-10 ? Kan en ha av begge i samme akvarium ? Praktbotiaen blir jo litt stor. Kobbertetraen kunne jeg tenke meg ca 15-20 av. Har fantomtetraer i et annet akvarium, de er forøvrigt de eneste som ikke kommer til overflaten når det er spisetid, har ellers den vanlige "suppa" av platy, molly, seilfinnemolly og guppy. Så nå syns jeg tiden er inne til å prøve med andre fisker
Postet 08.04.06 kl 20:08
Jeg har pakistanbotia og kobbertetra i et av karene mine. Har også lest mye om pakistanbotian og aggresivitet. Tror ikke jeg ville hatt dem sammen med Corydoras da de, som Frank sier konkurrerer om sammen maten på bunnen, og de kan helt klart ta livet av dem. (Jeg valgte å skille dem.) De har imidlertid aldri rørt ancistrusene mine eller andre fisker. De er kjempeaktive hele døgnet i alle lag av karet og en morsom fisk. Dersom du allikevel velger å ha dem sammen med feks. Corydoras, vil jeg anbefale å anskaffe dem etter at de andre har etablert seg i karet.
Kobertetraene er de mest livlige fiskene jag har hatt. Aldri i ro og kjempefine når de farger ut. De er imidlertid ganske tøffe mot hverandre og stimer ikke. (Ialle fall ikke mine)
Kobertetraene er de mest livlige fiskene jag har hatt. Aldri i ro og kjempefine når de farger ut. De er imidlertid ganske tøffe mot hverandre og stimer ikke. (Ialle fall ikke mine)
Postet 08.04.06 kl 23:31