Tilvenne slamkryper til brakkvann

Når jeg for 5 mnd siden kjøpte en slamkryper sa de(butikkansatte) at alle slamkryperne i butikk går i ferskvann og så lenge den er liten er det greit. Men nå begynner den å bli større (og fetere) og tenker det er på tide med tilvenning til brakvann.

Noen som har noen tanker om hvordan jeg går frem?

Jeg har også saltvannsakvarie og blaner stadig nytt saltvann som står på dunker.
Kan jeg bruke av dette?

Hvordan skal jeg holde det stabilt? Ferskvannet i brakkvannet fordamper ganske fort og da må det tillsettes nytt ferskvann så ikke vannet blir for salt.....
Er det noen som har slamkryper som kan gi meg noen tips på hvordan de blader brakkvann og holder saltnivået stabilt?
Slamkrypere er brakkvannsarter som lever i et miljø med varierende saltholdighet. Ingen hensikt å holde konstant nivå. Spes. grav mellom 1.005 og 1.015 bør fungere bra.

Ettersom du allerede holder på med saltvann har du vel det som skal til for å måle saltinnholdet og blande rett. Kan være en fordel med dekkglass, så får du høy luftfuktighet i tillegg.

HM
Så det er ikke sånn at jeg må tilsette ferskvann hver dag sånn som det gjøres i saltvann akvariet? Bør man skjekke saltinnholdet flere ganger i uken eller holder det når jeg skal bytte vann (en gang i uken)?

Har heldekkende topp på akvariet. :o)
Hvis du har heldekkende topp er vel fordampingen fra akvariet liten og saltinnholdet endres ikke vesentlig. Mao trenger du ikke måle så alt for ofte. Måler du hver gang du skifter vann finner du vel ut av dynamikken etter hvert.

HM
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap