Ancistrusmaller i brakkvann.

Har hatt en del alger i brakken min og kjøpte en del tigersnegler som jeg hadde oppi karet,det hjalp noe men ikke nok. Senere fikk jeg tips om å prøve ancistrusmaller i karet,var litt skeptisk til det da jeg ikke viste hvor mye salt disse mallene tåler og fant ingen opplysninger om det heller. Hadde flere malleunger hjemme og ville ta en sjans på å prøve og satte først 3 stk. inn og ventet en uke før jeg satte inn 3 nye og har gått der nå i 3 uker og det ser ut til at det går bra. Nå går de i SG på 1,003. Ingen maller har død heldigvis men lurer på om noen andre har erfaring med dette om de tåler saltet over lang tid? ( NB: algeplagen er endelig under kontroll.) Vil gjerne ha evt. andres erfaringer.
Hva slags fisker er det som lever i brakkvann på bare 1,003? For å bli kvitt alger eller holde dem i sjakk må du finne årsakene til at de vokser. De fleste akvarium vil en noe alger, men ikke mye slik at det blir stygt eller vanskelig å holde det rent. Om du har mye alger er det sikkert noe med vannkvalitet(for mye næringsstoffer som nitrat), og/eller for mye lys på. Det du kan gjøre er å redusere lysmengden og skifte vann oftere. Algespisere vil kun hjelpe i et akvarium med lite alger fra før, og du trenger mange av dem for at de skal hjelpe.

For å svare på spørsmålet ditt har jeg egentlig ingen peiling på om ancistrusen trives, eller vil overleve i et slikt kar, men jeg vil tro at de foretrekker ferskvann ovenfor brakkvann.
Ancistrus bør ikke holdes i brakkvann.

Salt brukes normalt som smaksforsterker, til brakkvann og saltvannsfisk, og som støttebehandling av enkelte sykdommer i akvariet.
Sugemaller skal ikke holdes i brakkvann. De er følsomme mot salt i vannet.
Brakkvannsfisker går i fra 1.002-1,007 så at jeg ligger på 1,003 er en begynnelse og vil nok øke etter hvert som fiskene blir større og kansje trenger mer salt i vannet men forløpig ser det bra ut. Fiskene som er i karet nå er månefisk,skytterfisk,seilfinnemolly,ancistrusmaller og tigersnegler.
Ancistrusmallene ser ut til å trives,har ikke vært noen bortgang der.Algene ble jeg kvitt med å mørklegge karet i 3 døgn,siden har mallene holdt karet ryddig.
Plussmedlem
Maller generelt er følsomme for salt, så vidt jeg vet, og jeg ville ikke utsatt de for salt med mindre det var nødvendig (ved sykdom e.l).

Ferskvannsfisk er ikke skapt for å leve i salt! Sånn er det rett og slett... selv om de ser ut til å trives, vet jeg ikke hvordan det vil gå over tid. Jeg ville nok vært skeptisk, jeg tror ikke det er særlig bra for dem, skal jeg være ærlig, til tross for relativt liten mengde salt. Men jeg sitter jo ikke med noe fasitsvar på noen måte, så det er jo opp til deg om du vil ta sjansen.
Anita Olsen
Ancistrusmallene ser ut til å trives,har ikke vært noen bortgang der.Algene ble jeg kvitt med å mørklegge karet i 3 døgn,siden har mallene holdt karet ryddig.

"Ser ut til å trives" er noe man stadig leser her inne fra folk som ikke vil høre på råd fra mer erfarne folk, som oftest i sammenheng med uheldige fiskesammensetninger de har funnet på eller når de har puttet svære fisk i bittesmå akvarier...standardsvaret er alltid at "fiskene ser jo ut som de trives"....Som oftest er det ikke noe annet enn ren ønsketenkning.

Sebrasneglene dine tåler brakkvann, hvorfor kjøper du ikke heller flere av dem? De er glimrende algespisere, og hører mer hjemme i brakkvann enn maller gjør. Kanskje du til og med får til oppdrett på den sneglen, siden eggene deres vanligvis aldri klekker i vanlige akvarier da de trenger brakkvann for å klekke

Det er velkjent at maller generelt ikke liker salt i vannet, og det er derfor helt unødvendig å drive eksperimenter med dem. La de stakkarene få komme over i ferskvann igjen.
Inaktiv bruker
Hvordan går dette?
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap