Brakkvanns salt

Hva slags salt brukes for å lage brakkvann? Gjerne link til produktet..
Hvor mye salt skal brukes pr. liter?
Hvor mye skal has oppi ved vannskifte?

(det er mulig det er en annen tråd om dette, men nå har jeg lett lenge og finner ikke annet enn hva slags salt man IKKE skal bruke..)

Mvh Kjeksen
Bruker selv helt vanlig havsalt fra Jozo til brakkvannspaladinumet mitt.
Bytter såpass mye vann, at salt til 2-300 kroner måneden blir litt i meste laget (og vel så det) for min lommebok
Webzoo har dette saltet, som kan brukes.

Selv holder jeg saliniteten på ca 1,004, dette krever 40 gram salt pr 10L. Like mye ved vannbytte som ved oppstart.
Siden brakkvann i naturen hele tiden vil endre seg, er det ikke noe problem om verdien går litt opp og ned ved vannbytte.

Tør jeg spørre hva du tenker å ha slags brakkvannsfisk?
takk for svar
Jeg tenker på slamkryper og 8talls kuler

har i mellomtiden fått høre at Instant ocean er det beste å bruke, men ja.. 200 - 300 i mnd har ikke jeg råd til heller. så det blir vel vanlig havsalt fra jozo på meg også. hvor mye ca koster det deg i mnd?

Og har du problemer med noen type alger eller annet som følge av å bruke dette saltet?
Aner ikke hva havsaltet koster meg, men jeg har en 4kg sekk i 2-3 måneder. Husker rett og slett ikke hva denne kostet meg, men det er vel 30-40 kroner eller så

Sliter noe med alger, spesielt rødalger. Ser ikke bort i fra at dette har noen sammenheng med saltet... Har faktisk ikke tenkt over at saltet kunne være synderen når det gjelder algevekst...
Slamkrypere
Hei!

Har et kar på 160 ltr. hvor jeg har 4 slamkrypere, brukte først akvariesalt, men det blir alt for dyrt i lengden. Har gått over til havsalt fra confecta (grovt) det er ikke tilsatt noen ting (tror det er viktig). Mine mål er 1 dl. salt pr. 20 ltr. vann. og dette fungerer utmerket
Dette er en gammel tråd, så jeg er usikker på om du skriver for å informere, eller for å spørre, Bente.

Når det gjelder salt til brakkvann, duger det ikke med hverken akvariesalt eller havsalt. Da får man bare saltet vann, ikke brakkvann. Saltvann og brakkvann er mer enn bare salt og vann. Det inneholder mange stoffer som man ikke finner i akvariesalt eller havsalt (eller bordsalt, for den saks skyld). Til salt- og brakkvann bruker man en saltvannsmiks, som f.eks. Instant Ocean. Saltvannsmiks inneholder de stoffene man ikke finner i "vanlig" salt.

Saltvannmiks er dyrt i forhold til havsalt ja, men det er snakk om å gi fiskene det de har behov for. Det er grunnleggende behov det er snakk om, så det er vårt ansvar å faktisk gi dem det de trenger. Har man ikke råd til å bruke pengene på saltmiksen de trenger, skal man heller ikke holde fisker som trenger det.
Eller så kan du hente sjøvann i fjæra. Dette er helt gratis.
Nils Vollstad
Eller så kan du hente sjøvann i fjæra. Dette er helt gratis.

Det er også en mulighet, ja. Det som er viktig da, er at man henter vann fra et sted man vet er fritt for forurensning.
Havsalt vs instant ocean
Instant Ocean Synthetic Sea Salt for Saltwater Fish Tanks
-
Instant Ocean synthetic sea salt simulates natural seawater for thriving marine aquariums. Developed through sophisticated biological and chemical testing, Instant Ocean provides your marine fish, invertebrates, and plants the necessary major, minor, and trace elements. Exceptional solubility, uniform particle size, and superior material selection made Instant Ocean the standard by which other synthetic sea salts are measured. No other product has such an extensive history of successful proven usage.

Altså Instant ocean er kunstig fremstilt salt, tilsatt de sporemner som finnes naturlig i marint hav vann.Altså egentlig det samme stoffene som fins i ekte grovt havsalt.samt at det er fosfat fritt og nitrat fritt.

men grovt havsalt inneholder ofte mye alger og rusk også siden det ikke er vasket og renset på samme vis som bordsalt som er tilsatt antiklumpemidler ,og er ofte rikt på fosfater og nitrater.derfor kan man få direkte ekle algeoppblomstringer med bruk av havsalt.

Jozo, havsalt: JOZO Havsalt Grovt 500 g, er et friskt og rent salt uten tilsetninger. Saltet inneholder de mineraler og sporemner som finnes i naturlig havsalt..
altså naturlig havsalt fra havet som er tørket og pakket..

nevner også salt fra rødehavet,

Red Sea salt, offers a premium sea salt mixture based on natural sea salt harvested from the waters of the exotic Red Sea by solar evaporation techniques. '

Red Sea Salt is enriched with other refined minerals to faithfully replicate natural seawater for your aquarium.

Used for over 10 years by hobbyists and professionals alike, Red Sea Salt has become famous for its favorable effect on invertebrates. Red Sea Salt is the only salt formulation offered today that is derived principally from a living sea.
Suitable for marine fish and invertebrates from every sea and ocean Reaches a stable, natural pH shortly after mixing
No nitrates or phosphates
Produced by a small batch process to ensure homogeneity of salt mixture
Every batch is biologically and chemically tested for quality control
Suitable for a small water change or a complete new aquarium set-up
Can be mixed to any desired salinity
14 pounds
Produces 50 gallons of saltwater

redsea salt er det samme som havsalt, men har her fjernet fosfatet og nitratet..
Takk for støtten Slamkryperne mine stortrives ihvertfall. Har enda ikke noe problemer med alger.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap