Gule kuleskjell

Noen her som vet hvor man kan få tak i gule kuleskjell (Corbicula javanicus)? Finner det ingen plasser, evt om noen selger privat?

Og moseball, er det mulig å få tak i noen plass?
Jeg ville holdt meg unna begge to!

Gule kuleskjell (Corbicula javanicus) er oppført i Vedlegg III – organismer som krever tillatelse for innførsel etter § 7 andre ledd, i Forskrift om fremmede organismer, og krever tillatelse fra Miljødirektoratet for innførsel. Dette er jo en art fra Sørøst Asia, og man er tydeligvis redd for at den kan etablere seg her i landet.

Moseballer
Jeg sakser fra Norges Zoohandleres Bransjeforening - NZB: 
"Såkalte algekuler, moseballer eller marimoballer som er populære i akvarier, spesielt sammen med reker, er en spesiell vekstform av grønnalgen Aegagropila linnaei (synonym: Cladophora aegagrophila). Denne algearten er generelt ikke tillatt å innføre til Norge og krever siden 2016 søknad og spesiell tillatelse iht. forskrift om fremmede organismer.
Likevel vet vi at algeballer dessverre fra tid til annen finnes for salg også her i landet, fremfor alt på internett, sannsynligvis fordi importøren ikke kjenner regelverket godt nok.
Nå finnes det en ekstra grunn til å være forsiktig med disse kulene. Flere steder i verden, deriblant i USA og i Sverige er det påvist at en meget skadelig fremmed art kan følge med algeballer som blindpassasjer. Vi vet at algeballer fra én eller flere leverandører ofte inneholder levedyktige eksemplarer av sebramuslingen Dreissena polymorpha (se bilder under).
Sebramuslingen er internasjonalt ansett som en av verdens mest problematiske invaderende arter som forårsaker betydelige konsekvenser både for natur og økonomi i områdene den har etablert seg. Den norske Artsdatabanken vurderer den til å ha "svært høy økologisk risiko", jfr. https://artsdatabanken.no/Fab2018/N/2671.

Sebramuslingen er en art som vi må unngå at akvariehobbyen og -handelen blir funnet ansvarlig for å spre!"
Tilfeldig bekjentskap
© Loffa 2014
Reklame for plussmedlemskap