Hvilken type snegler?

Har forstått at snagler kan gjøre en god jobb for å holde karet rent. Men hvilken type snegler bør man gå for og hvor mange? (120L akvarie)
Er det stor fare for at de formerer seg voldsomt ? Vil ikke at karet skal bli overfylt med snegler.
Må man vente til karet er helt innkjørt før man kan få snagler i eller kan man ha de i litt før så de kan begynne å jobbe? Lurer også på om man bør vente med reker til karet er helt innkjørt eller om man kan få det litt tidligere?
Man bør nok vente en stund med å sette inn snegler og reker til karet har gått seg til. Ellers risikerer man at de dør. Er man ny i akvariehobbyen, er det lett å overfore, ja selv jeg som har drevet med fisk i nesten femti år gjør det av og til. Man kan bruke for eksempel noen få hardføre fisker for eksempel Platyer som innkjøringsfisk i ditt kar er to eller tre passe. Kan være en fordel å starte med bare hunner siden disse som oftest er gravide når du kjøper dem. Dessuten er hunner lettere å bli kvitt om du ikke ønsker å fortsette med disse. En annen grunn er at en bør ha minst tre hunner pr hann for å fordele parringslysten mellom hunnene. Hannene av Platy, Guppy og Sverddragere er like i sin oppførsel på dette området. Når akvariet har gått seg til, kan du kjøpe en hann. Og de andre fiskene du ønsker deg. Anbefaler deg en eller to algespisere, gjerne av typen Ancistrus. Disse er svært effektive. Ikke kjøp altfor små, da min erfaring er at de lett dør. Disse må ha en rot fra akvariebutikken å gnage på og PlecoMin tabletter å spise. Pluss hver sin hule. Hvis din dyrebutikk ikke har PlecoMin har di sikkert en annen type for til disse. Men det må inneholde Spirulinaalger. Lykke til.
Eplesnegler og Mysteriesnegler er fine arter. Sandsnegler er fine og spiser forrester. De formerer fort bare om en gir altfor mye for. Dessuten finnes det Jegersnegler som spiser såkalte Pestsnegler som har en tendens til å formere seg vilt. Pestsneglene kommer inn som egg på plantene. Håper du har masse planter i akvariet ditt.
Eplesnegler bør du bare ha to-tre av, da disse kan bli svært store. Mysteriesnegler kan du gjerne ha fire-fem av. Jegersneglene trenger du ikke mer enn to-tre av
Trodde egentlig eplesnegle og mysteriesnegle var det samme ? Så her lærte jeg noe nytt.
Eplesnegler finnes i mange ulike pastellfarger, Mysteriesnegler er hovedsakelig brune med svarte striper eller flekker på, så vidt jeg husker.
Plussmedlem
Hei, Tonje!

Aller først vil jeg oppklare en liten misforståelse.
Eplesnegler og mysteriesnegler er det samme. Mysteriesnegler er et fornorsket engelsk navn på vanlige eplesnegler, et navn som har kommet med internett.
Den arten vi her snakker om heter Pomacea diffusa (ofte omtalt som P. brigdesii, men dette er endret på i nyere tid). 
Dette er den aller vanligste eplesnegle-arten i hobbyen og holder seg relativt liten.

Den store sneglen Inger Helen sikter til er nok Pomacea canaliculata, på folkemunne kalt kjempeeplesneglen. De er også relativt vanlige i hobbyen, men blir som sagt mye større - og man bør ikke ha dem sammen med planter man er glad i. Dette er spisemaskiner av rang og gomler lett i seg myke akvarievekster. 

Det finnes et stort antall arter i Pomacea-slekten, men det er de to ovennevnte som er de vanligste i handel.
NB! Eplesnegler er ikke lenger lovlig å importere til Norge, men de er lovlige i salg. Så de man finner i butikken er av typen kortreist snegl. 

Eplesnegler er i motsetning til mange andre snegler ikke hermafroditter, noe som kompliserer avl noe. De legger i tillegg egg OVER vann, men kun hvis de har plass til det. Er akvariet fylt til randen vil ikke eplene legge egg, noe som ytterligere forhindrer dem fra å bli mange. 
Skulle man derimot ønske å avle på dem, så senker man bare vannstanden 7-10 cm og venter en stund. Da kryper over de vannet og legger eggene sine i store klaser under ramma/kanten. Det bør være lokk på akvarie, hvis ikke kan klasene tørke ut. 

En annen snegleart som er fin til akvariebruk er posthornsnegler. De har mye av de samme kravene til vannet, men er en del mindre og egner seg dermed i mindre akvarier. Disse er dog hermafroditter og legger egg under vann, så de kan teoretisk bli mange mye fortere enn eplesnegler. Erfaringsmessig er det likevel relativt lett å kontrollere populasjonen da man effetivt styrer dette med mattilgangen. 
 
Tusen takk for svar, nå ble jeg mye klokere!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap