Laue(?) søker nytt hjem

Hei, jeg har fått en blindpasasjer yngel i akvariet mitt når jeg fanget daphnia, jeg tror det er en Laue, for finnene ser like ut som bildet i ferskvannsfiskboka, og magen på den skinner kraftig i sølv når den snur.

Jeg kan jo ikke sette den ut i naturen igjen (det er forbudt) og jeg har ikke lyst til å avlive den, så jeg lurer på om noen her har lyst på den? Jeg så noen andre gamle poster fra folk her som hadde hatt norsk villfisk i akvariet. Jeg tror denne vil gå fint sammen andre fredelige fisk som er større en den selv.

Den har levd i beste velgående i mitt lille akvarie med temperatur 24c og ca 7.5 ph, den er veldig aktiv dagen lang og nyskjerrig. Kommer bort å ser på hvis jeg romsterer i akvariet eller tar frem pipetten for å mate, den er mest gira på mat om kvelden, frokost er ikke så spennende. Den spiser daphnia, tubifex og fiskeflakfor, ignorer synkepellets. (men er serdeles glad i levende føde) munnen dens er liten, men den prøver å spise div partikler som flyter i vannet som den smaker på og spytter ut, så når den blir større tror jeg den vil forsøke spise reker. Ville nok ikke had den sammen med yngel og neocaridina etc, den er en ekte jeger. Veldig kjapp. Når den var 5mm, så var den så rask at det så ut som den teleporterte.

Wikipedia påstår laue kan bli 25cm, denne saken har vokst fra noen få mm til nesten 3 cm mellom 16 juni til  22.august, men nå ser veksten ut til å sakke ned. Jeg tenker den snart får det trang hos meg så jeg ser etter en ny eier. Den ignorer bunnfisken min helt, de enser ikke hverandre. Den er forsiktig med plantene mine, men liker å lete etter dyr blant plantene. Den ser ut til å trives best i det åpne svømmeområdet. Den er ikke redd.

Jeg holder til i Oslo om noen vil hente den.

[External Image]
Nå har lauen nådd ca 3.5 cm i lengde. Jeg ser fortsatt etter et hjem til den. Jeg har pygmecorydoraer sammen med den, og corydoraene stimer noen ganger sammen med lauen (lauen bryr seg ikke, så sant ikke corydoraen kommer fysisk borti den, da svømmer lauen vekk.) Lauen har vist seg en fredelig fisk, den bryr seg ikke om andre fisker, selv de små pygmeene. Jeg har fortsatt ikke prøvd reker, men siden neocaridina og corydoraene mine er av samme størrelse, lurer jeg på om det kunne gå bra. Uansett så blir lauen for stor for meg, så jeg vil gjerne finne den et nytt hjem før den blir alt for stor. Lauen er en nyskjerrig og aktiv fisk som liker å svømme i åpne områder i akvariet. Den gjemmer seg kun hvis den blir skremt av at jeg romsterer oppi akvariet. Jeg tror den kunne gå fint i et vanlig tropisk community akvarium.

[External Image][External Image]
Hadde akvarier med norsk fisk for mange år siden. Laue er småvokst, og er en karpefisk som liker ganske varmt vann, så slik sett kan den sikkert gå sammen med mer "tropiske" fisk. Men, i naturen er laue en art for de store vann og elver, de finnes sjelden i mindre tjern eller dammer. De går pelagisk i stimer, og liker å farte mye rundt hele tiden. Derfor blir de nok lett stresset av det lille volumet et akvarium tilbyr, uansett akvariets størrelse. 
Tilfeldig bekjentskap
© Torkild Olsen
Reklame for plussmedlemskap