Plutselig død

I dag fant jeg 4 døde fisk i akvariet, 1 sterbas pansermalle, 1 neontetra og 2 sort neontetra. Har ikke hatt døde fisk på måneder. Det var 8 sterbas maller, ca. 15 neontetra og drøyt 20 sort neontetra. Akvariet er 240 liter. Har byttet vann jevnlig, og ingen fisker ser syke ut. Hva kan ha skjedd?

Av endringer nylig (siste uke): Kjøpte 10 nye sort neontetra. Kjøpte frosne daphnier som jeg har fôret med 1 gang. Kan dette siste være årsaken? Vil tro alle de døde fiskene kan ha spist disse.

Jeg kan ikke se at det har vært noe annet som har skjedd nå som ikke "alltid" har skjedd. Noen med liknende erfaringer?
Vet ikke hva som har skjett ? 
Men tror ikke det er de frosne daphnier, forer ofte med frossent for.
Jeg har også fôret med frosne bloodworms i lang tid, aldri hatt noen problemer med de. Kan oppdatere med at det døde 1 pansermalle, 2 neontetra og 3 sort neon. Alle døde samme dag, og ingen av de gjenværende fiskene bærer preg av noe galt. De spiser og oppfører seg helt normalt så langt jeg kan se. Det som skjedde i forkant var 1) Satte inn 10 nye sort neontetra, men de som døde var nok alle av de som var der fra før, de var større/eldre, 2) Fôret med nyinnkjøpt pakke med frosne daphnier.

Det framstår for meg som litt av et mysterium. Vil gå over alle vannverdier nå, men tror ikke det har skjedd noe der, gjør det bare for sikkerhets skyld.
Har nå testet pH, gH, ammonium, nitritt, nitrat, fosfat. Alt er fitn, og stabilt slik det har vært i månedsvis.

Men fisker dør stadig! Fra mandag til nå har det dødd 4 neontetra, 4 svart neon og 5 sterbas pansemaller. De bare segner om uten synlige skader. Legger ved et bilde av en pansermalle som levde 10 minutter før dette bildet ble tatt
[External Image]

Hva slags svartedauen er det jeg har fått i hus? Dette MÅ nesten ha kommet med enten de fiskene jeg kjøpte sist uke eller de frosne daphniene, ingenting annet har skjedd. Snakket med Webzoo-folkene, og de mente det var fiskene jeg kjøpte som hadde noe med seg. Men hva? Og de fiskene virker ikke spesielt syke i det hele tatt.
Kan jo ikke utelukke, de ny fisk hadde noe med seg ? Men noe der virker så raskt ?
Tenker det er noe med vannet ?
Ville nok skifte mye vann i en periode.
Skifter nå vann annenhver dag, og har kjørt i gang antibiotika kur. Men synes det er rart om det er en infeksjon som kom med de nye fiskene og som virker så raskt. Hvordan kunne da de fiskene har overlevd i akvariet i butikken?

På en uke har det nå dødd 15 av 17 neontetra, 15 av 22 sort neon og 6 av 8 sterbas pansemaller. Av de 7 sort neon som fortsatt lever er de aller fleste av de nye jeg kjøpte. Hvis de var syke, hvorfor er ikke de da døde for lengst? Ingen fisker virker syke, de spiser og virker livlige. Men plutselig ligger de døde.
Ja det er vanskelig dette ?
Men tror da ikke, jeg ville medicinere, før jeg viste hva som er galt ?
Har lest litt omkring liknende tilfeller, og fant noen beskrivelser som likner min erfaring her. Både akutt columnaris og hemmoragisk septikemi (HS) kan være en forklaring. Begge kan gi veldig rask død og er svært smittsomme. Noen av mine fisker hadde rødlige områder på kroppen etter død, noe som er typisk.

Det meste du finner om HS er forårsaket av virus (VHS), men denne blomstrer vanligvis ikke ved temperaturer over 20 grader, helst under 15, og er derfor ikke så vanlig i akvarier. Mest i oppdrettsanlegg og dammer ute. Men HS kan også forårsakes av bakterier (Aeromonas, Pseudomonas). Columnaris forårsakes også av en bakterie (Flavobacterium). Antibiotika er derfor anbefalt, men selv under behandling vil fisk kunne dø.

Hos meg ser det nå ut til at fiskedøden har stoppet opp, men dette utryddet nesten hele akvariet. Jeg er fortsatt usikker på om de nye fiskene eller den frosne fiskematen var kilden. Har vurdert å ta med den frosne fiskematen på jobben (universitetet) for å kjøre en full metagenom-sekvensering for å se hva den kan inneholde. Men, det blir litt dyrt.
Tilfeldig bekjentskap
© Trond Stegarud
Reklame for plussmedlemskap