- Hjem
- Forum
- Fór og fóring
- Micromark
Micromark
Postet 04.11.24 kl 11:08
Postet 04.11.24 kl 13:10
Postet 05.11.24 kl 09:10
Jeg fant faktisk en gammel post it - lapp med oppskriften jeg pleide bruke....
Der står det 1.5 boks havregryn, 1 boks vann, gjærdryss.....
Boksene jeg brukte var vel på ca 1dl og valgt ut fra boksene jeg hadde micromarken i.
Skal man ha større kulturer er det jo lett å bare oppskalere oppskriften.
Jeg hadde det også litt moro med å bruke spirulinapulver for å få grønn micromark eller paprikapulver for å få røde/oransje......
Der står det 1.5 boks havregryn, 1 boks vann, gjærdryss.....
Boksene jeg brukte var vel på ca 1dl og valgt ut fra boksene jeg hadde micromarken i.
Skal man ha større kulturer er det jo lett å bare oppskalere oppskriften.
Jeg hadde det også litt moro med å bruke spirulinapulver for å få grønn micromark eller paprikapulver for å få røde/oransje......
Postet I går kl. 00:27
Postet I går kl. 08:55
Har aldri brukt oppskrift.
Hiver i havregryn, fukter dette, så drysser jeg gjær over.
Om jeg føler for å være litt fancy har jeg i noen skjeer babygrøtpulver.
Ser jeg senere(timer/dager etter) at dette er for bløtt, tilsetter jeg ekstra havregryn. Vedlikeholder kulturen med et gjærdryss en gang i uka eller deromkring.
Erfaringsmessig liker mikromark gode innetemperaturer, så ikke oppbevar dem steder der tempen faller mye under 19/20 grader. Da stagnerer kulturene raskt.
@milo - det var en kul idé å bruke krydder i kulturen! Hvor la jeg gurkemeja!?
Hiver i havregryn, fukter dette, så drysser jeg gjær over.
Om jeg føler for å være litt fancy har jeg i noen skjeer babygrøtpulver.
Ser jeg senere(timer/dager etter) at dette er for bløtt, tilsetter jeg ekstra havregryn. Vedlikeholder kulturen med et gjærdryss en gang i uka eller deromkring.
Erfaringsmessig liker mikromark gode innetemperaturer, så ikke oppbevar dem steder der tempen faller mye under 19/20 grader. Da stagnerer kulturene raskt.
@milo - det var en kul idé å bruke krydder i kulturen! Hvor la jeg gurkemeja!?
Postet I går kl. 09:53
Endret: I går kl. 09:52
Postet I går kl. 12:37