Hjeeelp - pumpa slutta å virke.. hvor lenge klarer fiskene seg?

Har et 54l. Skulle flytte det i dag og når jeg plugget det inn igjen, viker lyset og alt annet, men pumpen står stille. 

Er mindre enn 6mnd siden, så forstår ikke at det skal bli ødelagt. 

Kan fiskene dø? Kommer meg ikke til butikk før tidligst kl 10-11 i morgen. Pumpen stoppet ca kl 16 i dag.
Jeg har flere innvendige filter/pumper som noen ganger må ha litt hjelp for å starte igjen etter at de har vært avslått og ute av vannet. Trenger ikke være ødelagt.
Hva slags pumpe har du? Helst: post et bilde av den.
Plussmedlem
Hei, Katrine.
Den skal jo ikke gå sund så fort, så dette er jo en garantisak.

Bytt vann i kveld og i morgen, og ikke mat fiskene. Da skal det nok gå bra.

Når du har fått erstattet pumpa flytt filtermediene i den gamle over til den nye. I hvert fall en del av det. Da slipper du å ha ny innkjøring.
Fortsett med små og hyppige vannbytter den nærmeste uka og fór fiskene sparsomt.
Ha litt hjelp? Jeg har prøvd å skru av og på, vet ikke hva jeg kam gjøre? Jeg legger ved bilde av pumpen. 
Har tatt den ut, spylt den. Tar den i stikkontakt, men ingen lyd..
Jeg kjenner dessverre ikke dette filteret i det hele tatt.
Men:
Hvis du har hånden din på det når du setter i kontakten, kjenner du da at det durer litt?

Hvis luft er fanget inne i filteret, kan det ha vanskelig med å komme i gang. Da kan man åpne filteret/pumpen under vann, eller legge delene i vann, og sette det sammen igjen under vann. Dette kan gjøres med strømmen koplet til.

Det kan komme litt rusk inn der rotoren (den lille propellen som går rundt inne i pumpa) sitter. Da kan det hjelpe å bare knipse rotoren litt rundt (helst under vann men det kan funke utenfor vannet også), mens kontakten står i. Da kommer den noen ganger i gang.

Hvis det er mulig med filteret ditt: Man kan la innsuget være under vann, men utblåserøret så mye over vann at man kan plasserer munnen over utblåset og suge så vannet trekkes gjennom pumpa. (Det er ikke farlig, filterbakteriene dine er for det meste av typen Archaea, og de er ikke farlige for deg). Da får man ut eventuell luft, og får beveget litt på rotoren. Hvis strømmen er koplet til, kan den starte.

Man kan legge pumpa i ei bøtte med vann, ha strømmen koplet til. La toppen være såvidt over vann, og gi den et "kraftig" dunk på toppen, eller på siden hvis nødvendig. Da kommer de av og til i gang.

NB. Hvis pumpa/filteret har vært uten sirkulasjon i mange timer, bør du ikke starte det igjen i akvariet før du har vasket filtermediet lett. Det vil lett hope seg opp litt giftstoffer når nedbrytingen i filteret ikke har tilgang til oksygen, og dette vil du ikke sprute ut i akvarievannet.

Hvis ikke noe av dette fungerer, bør du følge Viktors råd og reklamere.
Filteret er ukjent for meg også, men jeg lastet ned bruksanvisningen og det ser ut til at pumpen sitter i bunnen av filteret.
Ta fram bruksanvisningen og se på tegning merket 7 (har lastet opp bilde).
Her ser du impelleren med vinger som er den bevegelige delen.
Den har en magnet som drives av selve motoren.
Sjekk at denne går lett rundt. Du vil vanligvis kjenne at den "lugger" pga. magneten.
Ser ut til at ved å ta av delen b kan den trekkes ut for å rense inne i motoren.
Har det lagt seg sand eller annen skit kan det hindre den i å starte.
Det er ikke farlig å kjøre motoren tørt i et par sekunder for å se at den starter og eventuelt gi impelleren en liten dytt for å se om det hjelper.
[External Image]
Tusen takk folkens Jeg hadde allerede tatt den fra hverandre og spylt viften. Men etter å ha lest tipset om å gjøre det i en bøtte, med strømmen på, så ble det andre boller Noe må ha sittet fast allikevel, for plutseloig skøyt den fart igjen. 
Så nå er det bare fryd og gammen oppi der

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap