Kan man bruke salmiakk fra orkla for innkjøring

Leste her at salmiakk fra Lilleborg kan brukes til innkjøring av akvarium da den består av vann og ammoniakk, men eneste salmiakk jeg finner i butikker er fra Orkla. Vet noen om den også kan brukes til innkjøring av akvarium? Bilde av flasken er lagt ved. 
Mvh
Plussmedlem
Hei, KIki.

Orkla eier Lilleborg så det er stort sett samme produktet. Ammoniakken er det som er viktig her, ikke produsent.

Mistenkter at tråden du leste det på er noen år gammel.
Hei. Takk for svar. Jeg ble bare usikker på om det er tilsatt noe annet som ikke er bra. Den gamle tråden står det at Lilleborg sin er kun blandet ut med vann og på Orkla sin står det ikke noe hva den er blandet med, men den er vel blandet med vann og ammoniakk får jeg håpe.
Plussmedlem
Det er nok bare ammoniakk og vann ja.
Da kjører jeg på med den 😊
Hei!
Tenkte å spørre om du vet dette. Jeg har tilsatt salmiakk i akvariet nå for 2 uker siden, men verdiene går ikke mye ned.
har et 180liter med oase 600 filter. Jeg tilsatte først 5ml for så 2ml til. Måling etter dette viste godt over 4ppm som jeg har forstått er target for tilsetning. Nå 2 uker etter er den kanskje nede på 4. Jeg leser andre må tilsette salmiakk mye oftere. Jeg har ikke lysrørene på, men det skal vel ikke ha noe å
si?
Er det pga jeg har stort filter det tar tid?
Mvh
Plussmedlem
Jeg er absolutt ingen ekspert på dette område, men jeg kan forsøke å spekulere litt.

Ingen innkjøring er lik så tidene nedbrytningen starter vil kunne variere fra akvarium til akvarium. Så at det ikke har skjedd store endringer ennå er ikke uvanlig etter det jeg vet. Derfor tror jeg ikke du trenger å foreta deg noe riktig ennå. Følg Salmi-metoden som oppsatt. 

Du er nå i den fasen da ammoniakk-nedbryterne begynner å bli mange nok til at det er målbart. Det er samtidig viktig at du holder øye med pH. Den må være på levelige nivåer da bakteriene kan dø i for sure/for basiske miljøer.  Det er en god regel å forsøke å kjøre inn karet i de forholdene det skal ha når man putter fisk i det.
Med andre ord - er det fisk som bør ha pH rundt 8 og en temp på 25 grader bør karet kjøres inn med det.
Du skal om alt går som normalt se at ammoniakken forsvinner stadig raskere de nærmeste dagene/uka. Helt til at den reduseres til null ila 24 timer og man går over til å tilsette Salmiakk daglig.

Størrelsen på filteret ditt har ingenting å si for hvor fort dette skjer, potensielt bare for hvor mye ammoniakk det kan håndtere. Det tar totalt sett rundt 5 uker fra man har satt opp akvariet til innkjøringen er ferdig, for å si det sånn. Dette påvirkes litt av temperatur, men ikke radikalt.
Nitrifiserende bakterier vil bo på alle overflater som de finner egnet. Så steiner, sand, røtter og pinner, kunstige dekorasjoner og akvarieglass vil alle kunne ha større og mindre mengder slike. Filteret er bare et veldig godt egnet sted da det ikke bare tilbyr arealer å bo på, men også rikelig med oksygen, noe som er essensielt for at prosessen skal gå som normalt.

Om du synes ting går for sakte kan du se om du får skapt mer bevegelse i vannoverflaten slik at oksygenmetningen i vannet går opp.
Du skriver at lyset ditt ikke er på? Da er det vel rimelig å anta at du ikke har planter i karet. Om tanken er at du skal ha planter på et tidspunkt vil jeg anbefale deg å sette inn noen mens du kjører inn karet. Planter har nesten utelukkende positiv innvirkning på det mikrobielle livet i akvariet. Velg i så fall planter som vokser fort som stengelplanter, hornblad eller flyteplanter. Ikke kjøp anubias eller andre saktevoksende arter før etter at karet er ferdig innkjørt.

Om du ila den kommende uken ikke ser endringer i ammoniakk-nivåene og heller ikke har målt nitritt, må du ta kontakt igjen. Så kan vi spekulere litt mer.
Hei igjen og takk for svar!

Jeg målte ammoniakk nå og den har gått
ned noe. Ligger vel på ca 4, da den var høyere tidligere. Er ikke like lett å bedømme etter fargen på testvannet mot farge kartet. Målte pH også, og den er vel mellom 7,5 og 8. Det er vel ok pH verdi?
Har ikke på lys for jeg skal ikke ha planter og temperaturen er på 26gr. Skal stille litt på ut strømmen så det blir mere bevegelse i overflaten også 👍
Det er vel som du sier at man må gi det litt mere tid. 
Fint at du bistår med svar. Takk for det. Jeg skal poste oppdatering her
Tilfeldig bekjentskap
© HaakonH
Reklame for plussmedlemskap