Scalare med oppdrift, svømmeblæreproblemer?

Hei, 

Én av fire Scalarer har den siste uken slitt mer og mer med svømmingen, nå klarer h*n kun noen sirkler nedover i akvariet før h*n dupper opp igjen. Har fanget den i en stor håv som henger i vannoverflaten slik at fisken ikke rives med av strømmen. 

Det har jo blitt en kamp å få tak i medisiner om dagen - hva ville dere gjort? Jeg er nærme avliving, den ser ikke bra ut der den dupper i overflaten med en del av kroppen tidvis over vann. Den har ligget slik bildet viser det siste døgnet nå, før det fløt den rundt og ble fanget av planteblader i akvariet.  

Fisken virker også forstoppet, det er ikke noe bæsj i håven ei heller har magen endret størrelse de siste dagene. Det ser ut som at det er en klump bakenfor magen til fisken som vokser. 

Mats

Plussmedlem
Hei, Mats.

Jeg lener mot avliving.
Åpenbart problemer med likevekten og når det er så fremskredent som her, har ikke jeg stort håp om at medisiner skal bedre det.
Særlig siden årsaken til problemene er helt ukjente.
Hei, Viktor

Takk for innspillet ditt. Den viste ikke tegn til bedring i dag formiddag - jeg konkluderte med at det mest humane å gjøre var avliving. Alltid trist når det ender slik - får endelig håpe at h*n nå svømmer glad i de evige biotoper!

Mats
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap