Identifisere sykdom på endlers guppy

17 av mine 30 Endlers har blitt syke og dødd. Det ser ut som om bakfinnen blir smal, får noe hvit belegg på seg, svømmer rart og henger mye apatisk i overflaten. Noen som har vært bori dette? Mistenker at det kom sykdom fra dyrebutikk for noen uker siden da jeg kjøpte noen nye planter.[External Image][External Image]
Sopp?
Det kan se ut som at det er noe hvitt på bryst- og ryggfinnene på den hunnen som er i fokus. Jeg vil tippe at det er et soppangrep. Jeg ville i et slikt tilfelle økt temperaturen til 27-28°, samt tilsatt akvariesalt (Se anbefalt behandlingsdose på emballasjen eller i pakningsvedlegg). Etter en uke ville foretatt et vannskift og så gått ned til anbefalt vedlikeholdsdose. Hold gjerne temperaturen på 25-26°.
Jeg så nærmere på det andre bildet. Jeg er ikke i tvil om at den hunnen har en kraftig soppinfeksjon i munnen. Hun får neppe i seg mat. Jeg ville ubetinget behandlet slik jeg skrev i forrige innlegg, samt antakelig avlivet de verst angrepne individene.
Tusen takk for svar. Sopp er meget sannsynlig. Er det slik at det øker faren for sopp ved vannbytte hvis man bruker kaldt vann? Jeg har Ancistrus med yngel i karet også. Vil de tåle en saltkur? Jeg har esha 2000 hvis det kanskje er bedre for mallene.
Esha2000 kjenner jeg ikke noe til. Jeg har derimot en rekke ulike maller i karene mine, og det har aldri vært problemer med dem og tidsbegrensete saltkurer. Men det er klart at maller liker generelt sett ikke salt. Jeg har derfor vært rask til å bytte vann når symptomene er borte. Du sier ikke hvor kaldt vann du tilfører når du skifter vann. Selv tilfører jeg 20-22 grader. Det bør ikke være noe problem. Men hvis du mener vann rett fra kaldtvannskranen, er det nok fare for at det kan gi grobunn for soppangrep. Jeg ville aldri ha brukt så kaldt vann.
Tilfeldig bekjentskap
© Trond Stegarud
Reklame for plussmedlemskap